Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

Zoeken gebruiksvriendelijker maken

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Ook al wordt een zoekfunctie (meestal) niet veel gebruikt, een goede variant heeft veel waarde
  • Je kan er ook mogelijke navigatieproblemen met detecteren, het jargon van de gebruiker leren en hem voorzien met inhoud die er vandaag nog niet is
  • Meestal niet nodig bij kleinere websites

Ontdek wat mensen op je website doen

Verkrijg 3 waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Exclusieve persoonlijke tips.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Gratis en vrijblijvend.

Dit is de start van een fantastisch avontuur.

Tips voor een betere zoekfunctie

Plaats de zoekfunctie bovenaan rechts of in het midden

Meestal zullen gebruikers daar eerst kijken wanneer ze een zoekfunctie nodig hebben. Door in te spelen op hun verwachtingspatroon verlaag je de leercurve maar verhoog je ook het gebruik.

Een zoekfunctie verstoppen in de footer is geen goed idee. Je hebt immers veel kans dat gebruikers daar niet eens gaan kijken of er gewoon blind voor zijn, waardoor ze de website eerder zullen verlaten.

Anderen integreren dan weer de zoekfunctie in een horizontaal navigatiemenu bovenaan, met als resultaat dat mensen er gemakkelijk overheen kijken.

Wanneer het 'zoeken' een belangrijke top-taak is, dan mag je gerust de zoekfunctie centraal bovenaan zetten. Bijvoorbeeld bij een vacaturebank, een zoekertjes- of een vastgoedwebsite.

Zoekfunctie moet consistent toegankelijk zijn vanaf elke pagina

De zoekfunctie moet vanaf elke pagina van je website toegankelijk zijn en dit steeds op dezelfde manier. Het verlaagt de leercurve en brengt mensen minder in de war.

Verplaats of verwijder de zoekfunctie niet

Sommige websites hebben op de homepagina de zoekfunctie netjes rechts bovenaan gezet. Wanneer je je dieper op de website gaat gluren dan durft men de zoekfunctie wel eens verplaatsen of zelfs laten verdwijnen. Dit is uiteraard geen goed idee.

Gebruik geen dubbele zoekfunctie

Sommige websites plaatsen de zoekfunctie op meerdere plekken op het scherm. Mensen vinden dit doorgaans vrij verwarrend. Eén zoekfunctie consistent op dezelfde plek aanbieden is beter.

Wees niet te creatief: tekstveld + knop volstaan

Hou het simpel, gebruik gewoon een ordinair tekstveld en een knop met als opschrift ‘Zoek’ of ‘Zoeken’.

Wat doe je beter niet?

  • Geen knop gebruiken. Mensen moeten dan drukken op de Enter-toets om het zoeken te laten starten. Maar niet iedereen weet dat het zo werkt
  • Een ander label gebruiken zoals ‘Go’ of ‘Start’. Het verhoogt de leercurve, ‘Zoek’ of ‘Zoeken’ geeft immers meer context
  • Klikbare pictogrammen gebruiken zoals een vergrootglas of een pijltje. Soms misschien wel mooi, maar lang niet altijd even duidelijk voor iedereen.

Gebruik geen link naar je zoekfunctie

Ooit had usability goeroe Jakob Nielsen een linkje naar de zoekfunctie op zijn weblog. Later heeft hij dit veranderd en een tekstveld + knop gebruikt. De nieuwe versie werd naar eigen zeggen 91% meer gebruikt.

Drukken op de Enter-toets zou ook het zoeken moeten starten

Ervaren gebruikers verwachten dit, het is een kleine moeite, speel hier op in.

Maak het tekstveld lang genoeg

Gebruikers moeten gemakkelijk 2 woorden kunnen invoeren welke permanent zichtbaar zijn. Op deze manier kunnen ze eventuele foutjes snel zelf rechtzetten en worden ze niet verplicht om korte zoekwoorden te gebruiken. Zorg dat ze 20 tot 30 zichtbare karakters kunnen invoeren, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben om een onbeperkt aantal karakters te kunnen invoeren.

Maak de zoek-knop groot genoeg

Niet iedereen gebruikt een muis en niet iedereen is er even handig mee. Wanneer deze knop te klein is, dan moet deze mensen de cursor te precies positioneren.

Zorg dat de zoek knop op een standaard knop lijkt

Wederom niet te frivool doen, als al je knoppen grijs zijn, maak deze knop dan ook grijs. Consistent zijn loont de moeite: het verlaagt de leercurve van je website.

Gebruik geen label boven of naast de zoekfunctie of ook niet in het tekstveld

Gewoon een tekstveld met een ‘Zoek’ knop gebruiken geeft immers voldoende context mee en is duidelijk genoeg. Een extra label boven de zoekfunctie of opschrift in het tekstveld plaatsen is onnodig.

Door overbodige informatie te schrappen zal je de algemene bruikbaarheid doorgaans juist verbeteren.

De invoer mag niet hoofdlettergevoelig zijn

Of de gebruiker nu 'usability' of 'USABILITY' invoert als zoekopdracht, het resultaat moet hetzelfde zijn. In zijn mentaal beeld hebben beide vormen dezelfde betekenis. Mensen zijn geen computers.

Vang verkeerd gespelde zoekopdrachten netjes op

Mensen kunnen en zullen spelfouten maken. Wees vergevingsgezind en vang dit netjes op. Geef gebruikers hints dat ze wellicht ‘usability’ bedoelde wanneer ze ‘uzability’ hadden ingevoerd.

Ook als er niets gevonden werd, moet je dit goed communiceren

Help de gebruiker door hem te suggereren alternatieve zoekopdrachten te gebruiken, de spelling na te kijken of meer algemene zoektermen te gebruiken.

Laat de zoekfunctie door heel de website zoeken en niet door een klein gedeelte

Gebruikers verwachten dit, voldoe hier aan.

Gebruik tussen de 10 en 20 zoekresultaten per pagina

Wanneer een bezoeker de zoekfunctie heeft geactiveerd dan wil deze natuurlijk een zoek resultaat zien.

Laat tussen de 10 en 20 zoekresultaten zien per pagina. Minder mag als je daadwerkelijk minder zoekresultaten hebt.

Wanneer je veel zoekresultaten hebt, verspreid deze dan over verschillende pagina’s, maar zorg ervoor dat de gebruiker eenvoudig tussen de pagina’s kan navigeren.

Beperk je tot de essentie op de resultatenpagina

Herhaal het zoekwoord en hoeveel keer dit gevonden is. Plaats daar net onder de feitelijke zoekresultaten d.m.v. een klikbare titel en een korte omschrijving van de pagina.

Vervolledig met een eventueel linkje naar een sitemap. De gebruiker kan immers, om welke reden dan ook (en luiheid zit er bij), niet altijd alles vinden via je zoekfunctie. Help hem.

Voorzie in bruikbare resultaten

Klinkt logisch, maar toch falen veel zoekfunctie op dit vlak.

Mensen willen de resultaten gebruiken om een oplossing te vinden voor hun probleem. Wanneer de zoekresultaten te veel irrelevante pagina’s laten zien dan geraken mensen in de war, stijgt de frustratie en verhoog je de kans dat ze de website verlaten.

Vermijd geavanceerd zoeken

Op sommige websites is dit wel nodig, op de meeste echter niet. Hou het simpel, een geavanceerde zoekfunctie is doorgaans te complex voor een gemiddelde gebruiker. Deze aanbieden wanneer het niet nodig is, zorgt enkel maar voor meer verwarring. Bezoekers belonen dit door de uitgang van je website op te zoeken.

Wanneer je een geavanceerde zoekfunctie hebt, zorg dat deze optioneel toegankelijk is. De eenvoudige variant is steeds de standaard zoekfunctie.

Vervang de klassieke navigatie niet door een zoekfunctie

Tenzij je Google heet en miljoenen kan spenderen aan een puike zoekfunctie, kan je beter je klassieke navigatiemenu behouden. Mensen klikken doorgaans liever rond, dan daadwerkelijk zoekwoorden in te voeren.

Veel mensen zijn eigenlijk niet eens zo goed in het efficiënt gebruiken van een zoekfunctie:

  • Ze maken spelfouten
  • Ze gebruiken een ander jargon als de website (jouw schuld)
  • Ze zullen dingen zoeken, die je misschien niet hebt
  • De zoekfunctie zelf is waarschijnlijk niet krachtig genoeg
  • ...

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord