Wat als een kelner zou werken zoals een contactformulier?

  • Maak je contactformulier (en bij uitbreiding al je invulformulieren) zo kort mogelijk. Stel alleen relevante vragen
Kelner met leeg dienblad

Peter: Smaakt het, ja?
An: Absoluut
Peter: Wil ik nog wat extra frietjes vragen?
An: Graag
Peter: Ober, kan je nog een portie frietjes brengen?
Ober: Wat is je aanhef?
Peter: ?
Ober: Aanhef graag, Heer of Mevrouw?
Peter: Euh, ik ben een heer. Denk ik.
Ober: En je voorletter?
Peter: Voorletter? Van wat?
Ober: Van je voornaam natuurlijk!
Peter: Euh ja, ok, 'P', want ik heet Peter.
Ober: Familienaam graag?
Peter: Maar ik wil gewoon frie....
Ober: Familienaam!
Peter: Het is al goed, ik heet Jespers.
Ober: Bedrijfsnaam?
Peter: Maar ik heb geen bedrijfsnaam
Ober: Telefoonnummer dan?
Peter: Luister eens, ik wil nu toch gewoon frietjes best...
Ober: Geef nu eens dat telefoonnummer. Besef jij wel hoe belangrijk dit is voor ons marketing-departement?
Peter: Dan gaan jullie mij bellen met aanbiedingen en zo?
Ober: Euh, neen, neen. Maar geef het toch maar.
Peter: 0496 - 426.13.00
Ober: Mag ik ook je geboortedatum weten? Nu dit is niet verplicht hoor.
Peter: *zucht* 14 Mei 1974
Ober: Wat is het onderwerp van je vraag?
Peter: Ja kijk, ik wil nu toch gewoon…
Ober: Sorry, te lang, omschrijf het kort graag.
Peter: Bestelling frietjes misschien?
Ober: En wat was je vraag nu weer?
Peter: Grrr, frietjes, ik wil frietjes, jij %$;#*%£|@ !
Ober: Extra frietjes dus. Ok, wil je nu even bewijzen dat je een mens bent?
Peter: Kom An, we zijn hier weg. Ik heb het wel gehad.

Verkrijg jij te weinig klanten via je website?

Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.

Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.

  • Gratis en vrijblijvend.
  • Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.

Op contactformulieren gaat het er nét zo aan toe. Door de rits overbodige vragen geraken mensen gefrustreerd, weigeren ze het formulier in te vullen en verlaten zelfs de website.

Daarom...

Misschien (meestal) toch maar enkel naar e-mailadres en berichtje vragen? En zonder Captcha graag.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Megafoon