Verwijder je diensten menulabel

Verwijder je diensten menulabel

  • Een dienstenlabel zorgt voor veel onmiddellijke afhakers
  • Bezoekers zien niet direct wat je doet en je maakt het navigeren moeilijker.
  • Het kost je conversie en dus omzet.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Bedrijven, groot en klein, hebben bijna allemaal een menu-item met als label ‘Diensten’ in hun belangrijkste navigatiemenu.

Vervang dit door je concrete diensten en je website zal op verschillende aspecten véél beter renderen.

Vergelijkbare labels zoals...

  • Oplossingen
  • Ons aanbod
  • Wat wij doen
  • Artikelen
  • ...

...zijn in het zelfde bedje ziek.

Voorbeeld:

Menu van het ACV

Ook grote en bekende organisaties gebruiken dienstenlabels

Waarom hebben ze zo’n diensten menu-item?

Waarom hebben ze zo’n diensten menu-item?

Veel anderen doen het ook

Dus veronderstellen ze dat het een goed idee is.

Historische redenen

Ooit heeft iemand het erin gezet en nadien stelde niemand zich er vragen bij. Het is er dus uit gewoonte.

De veronderstelling dat iedereen wel op 'Diensten' klikt

Lijkt hun gewoon logisch. Helaas, het is niet zo.

Gebrek aan kennis over usability en informatie architectuur

Wat je niet kent, kan je moeilijk toepassen.

Waarom is het geen goed idee?

Waarom is het geen goed idee?

Je navigatiemenu heeft 2 belangrijke doelen:

  • Navigeren. Zorgen dat mensen snel op de juiste pagina belanden.
  • Vertellen wat je doet.

Als mensen op je website belanden dan krijg je 5 tot 10 seconden tijd om te communiceren wie je bent en wat je doet.

Ze komen bijna altijd langs met een specifiek doel, je navigatiemenu is een belangrijk onderdeel om te bepalen of ze bij jou hun doel kunnen bereiken.

Wanneer je hier niet in slaagt, dan moeten ze nadenken en zoeken. Ga er niet vanuit dat ze dit zullen doen, een aanzienlijk deel van je bezoekers ben je onmiddellijk weer kwijt.

Diensten is mystery meat, pas wanneer de gebruiker op het item klikt, kan hij bekijken welke info erachter zit.

Vincent Flanders

Hoe kan je het oplossen?

Hoe kan je het oplossen?

Vervang je Diensten-label door je effectieve diensten

Voorbeeld:

Home | Diensten | Over ons | Contact

Vervang het eens door pakweg dit:

Home | Zonnepanelen | Cv-ketels | Isoleren | Over ons | Contact

Heb je te veel diensten en te weinig plaats?

Schrap eerst de slecht verkopende diensten. Veel ondernemers veronderstellen dat ze alles moeten aanbieden en compleet moeten zijn. Helaas zitten de oninteressante diensten de toppers in de weg.

Aandacht is niet eindeloos en onbeperkt, maar eerder selectief.

Door te schrappen zullen je goed verkopende diensten meer aandacht krijgen én beter verkopen.

Na deze slachtpartij kan je bekijken welke gelijkaardige diensten je kan groeperen en verzamelen onder een logisch label.

Heb je nog te weinig plaats?

  • Breng je Over ons, Blog, Contact en vergelijkbare menu-items naar een secundair menu en plaats dit rechts bovenaan je belangrijkste navigatiemenu.
  • Overweeg een verticaal menu aan de linkerkant te gebruiken.

Wat zijn nu concreet je voordelen?

Wat zijn nu concreet je voordelen?

  • Veel minder mensen verlaten je website onmiddellijk bij het binnenkomen.
  • Bezoekers moeten niet meer zoeken wat je doet, ze kunnen het gewoon lezen.
  • Mensen moeten niet meer memoriseren wat je doet, het staat gewoon voor hun neus.
  • De gebruikers kunnen vlotter navigeren en vinden sneller wat ze zoeken.
  • Elke dienst krijgt nu zijn eigen webpagina, waardoor je beter kan inspelen op specifieke potentiële klanten.
  • Mooi meegenomen: de vindbaarheid van je diensten zal stijgen in Google.

Al deze zaken samen zorgen voor misschien wel het belangrijkste voordeel:

Meer bestellingen, meer offerte-aanvragen, meer omzet.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

143 bezoekers deelden gemiddeld 4.9 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon