Wat is usability?

Wat is usability?

usability

(zelfstandig naamwoord)
us-a-bil-i-ty | /ˌjuːzəˈbɪləti/

De internationale standaard ISO 9241-210:2019 definieert usability als volgt:

Usability is de mate waarin een systeem, product of dienst kan worden gebruikt door specifieke gebruikers om specifieke doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken in een specifieke gebruikscontext.

Usability is meer dan gebruiksvriendelijkheid

Usability is meer dan gebruiksvriendelijkheid

Een goed synoniem voor usability is gebruiksvriendelijkheid, maar het gaat verder dan dit.

Leercomfort

Hoe eenvoudig kunnen gebruikers elementaire taken uitvoeren op een website die ze niet kennen?

Efficiëntie

Eens ze de website hebben leren gebruiken, hoe snel kunnen de gebruikers hun taken uitvoeren?

Onthoudbaarheid

Wanneer mensen terugkeren naar een website na een periode deze niet te hebben gebruikt, hoe gemakkelijk kunnen ze dan weer de draad oppikken?

Foutherstelling

Hoeveel fouten maken gebruikers wanneer ze een website gebruiken, hoe ernstig zijn deze fouten en hoe kunnen ze deze rechtzetten?

Tevredenheid

Hoe prettig is het om de website te gebruiken?

Usabiity wiel met 5 definities

Waarom usability belangrijk is

Waarom usability belangrijk is

Wanneer de bezoekers van je website hun doelen niet efficiënt, effectief
en op een bevredigende manier kunnen bereiken,
dan zullen ze bij je concurrenten naar oplossingen zoeken
om hun doelen te bereiken.

Je concurrenten zijn immers maar een paar muisklikken verwijderd
en in deze geglobaliseerde wereld zijn ze overvloedig aanwezig.

M.a.w. wanneer je website niet bruikbaar is,
dan is de gebruikservaring slecht en verlaten ze je website.

Websitebezoekers zijn genadeloos

Websitebezoekers zijn genadeloos

46%

van de bezoekers verlaat je website
omdat je niet duidelijk genoeg vertelt
wat je bedrijf doet of heeft aan te bieden

44%

van de bezoekers verlaat je website
omdat je geen (of onvolledige) contactinformatie hebt

37%

van de bezoekers verlaat je website
omdat je geen goede navigatie
en/of informatie-architectuur hebt

Oplossing?

Oplossing?

meer usability

Usability gaat niet over

smaak
geuren

kleuren

Jouw, zijn, haar en zelfs mijn mening over gebruiksvriendelijkheid is onbelangrijk.

Usability is immers meetbaar.

Wat telt is wat de gebruikers doen.

Usability gaat dus over

research
feiten

Usability gaat niet over

smaak
geuren

kleuren

Jouw, zijn, haar en zelfs mijn mening over gebruiksvriendelijkheid is onbelangrijk.

Usability is immers meetbaar.

Wat telt is wat de gebruikers doen.

Usability gaat dus over

research
feiten

Hoe kan je deze feiten achterhalen?

Hoe kan je deze feiten achterhalen?

Door te meten en registreren wat gebruikers doen. Concreet kan dit o.a. op de volgende manieren:

  • A/B-testing.
  • Eye-tracking.
  • Google Analytics.
  • Gebruikersonderzoek.
  • Toptakenanalyse.
  • Inzetten van medische apparatuur zoals EEG, ECG of fMRI.
  • ...
Wat schiet jij op met een goede usability?

Wat schiet jij op met een goede usability?

Meer klanten

Frustraties blijven achter, de mensen vinden gemakkelijker wat ze zoeken, alles is logisch en eenvoudig voor hen. Websites met een hoge gebruiksvriendelijkheid zorgen altijd voor meer klanten.

Meer bestellingen

Niet alleen kan je meer mensen overtuigen om klant te worden, degene die het worden bestellen ook meer.

Loyalere klanten

Ze voelen zich thuis bij je, op hun gemak. Waardoor ze sneller en meer langskomen.

Meer volgers

Ze schrijven zich sneller in op je nieuwsbrief of volgen je meer op sociale media.

Meer delen

Tevreden klanten delen je website sneller en meer met vrienden, familie en collega's.

Meer contact

Je overtuigt hun beter, ze hebben meer vertrouwen in je, waardoor ze sneller en meer contact met je zoeken.

Kosten besparen

Bezoekers zullen je nét minder contacteren voor triviale dingen. Alle informatie is immers aanwezig en staat op de juiste plaats.

Meer omzet en winst

Logisch ook. Wanneer jouw website gemakkelijker te gebruiken is, wanneer je bezoekers er minder de weg verliezen, beter begrijpen wat jouw bedoelingen zijn, dan heeft dit uiteraard positieve gevolgen voor jouw omzet en winst.

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

417 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Te weinig omzet?

Te weinig omzet?

Praat eens met usability professional Edwin

  • Geen meningen, geen opinies.
  • Wel advies op basis van research en feiten.
  • Gebracht in een taal die iedereen begrijpt.

Budgetvriendelijk, ter zake en nog plezant ook

Zwartwit foto van Edwin Waelbers