Usability ROI Calculators

Usability ROI Calculator

Toegenomen Conversieratio

Toegenomen Conversieratio

Bereken hoe een toename van het percentage bezoekers dat converteert naar klanten de Return on Investment (ROI) voor usability kan verbeteren.

3 jaar

:1

:1

Verklaring begrippen

Website winst per jaar

De winst die je online maakt op jaarbasis. Opgelet! Winst, niet de omzet.

Kost usability verbetering

Totale kost van de usability dienst(en).

Levensduur project

Websites en zijn onderliggende componenten en functionaliteit hebben doorgaans een levensduur van 3 tot 5 jaar. Korter of langer kan natuurlijk ook.

Huidig conversie percentage

Het huidig percentage bezoekers die overgaan tot een actie, bijvoorbeeld het bestelproces volledig afronden.

Toekomstig conversie percentage

Het toekomstig percentage bezoekers die overgaan tot een actie.

Totale winst van de investering

De winst die je maakt tijdens de volledige levensduur van het project t.o.v. de investering.

Winst van de Investering per Jaar

De winst die je maakt per jaar t.o.v. de investering.

Jaarlijkse ROI

De verhouding tussen de winst en investering op jaarbasis. Een verhouding van 4:1 wil zeggen dat je 4 keer meer winst maakt dan wat het kost.

Totale ROI

De verhouding tussen de winst en investering tijdens de volledige levensduur van het project.

Voorbeeld

Ann-Sofie heeft een goedlopende webshop in dierenkleding en maakte het afgelopen jaar maar liefst 30.000 euro winst.

Na overleg met Perita schat ze in dat ze haar winst nog kan verhogen door haar webshop gebruiksvriendelijker te maken. De diensten bij Perita worden begroot op 2.500 euro.

De webshop van Ann-Sofie kan nog zeker 5 jaar (en wellicht langer) mee.

Op dit moment heeft ze een conversie van 5%. Wanneer er 100 mensen op haar afrekenpagina komen, gaan er 5 over tot een werkelijke bestelling en betaling.

Ze schat voorzichtig in dat de conversie met 20% zal toenemen en dus zal aftikken op 6%.

Wanneer Ann-Sofie deze gegevens invult in de calculator van Perita, dan stelt ze vast dat ze een totale winst t.o.v. de usability investering van 23,477 euro kan behalen. Op jaarbasis klopt ze af op 4,695 euro.

Op jaarbasis haalt ze een ROI van 2:1 en over de totale duur van het project komt ze uit op 9:1.

Ze kan met een gerust hart de investering doorvoeren.

3 jaar

:1

:1

Website winst per jaar

De winst die je online maakt op jaarbasis. Opgelet! Winst, niet de omzet.

Kost usability verbetering

Totale kost van de usability dienst(en).

Levensduur project

Websites en zijn onderliggende componenten en functionaliteit hebben doorgaans een levensduur van 3 tot 5 jaar. Korter of langer kan natuurlijk ook.

Huidig conversie percentage

Het huidig percentage bezoekers die overgaan tot een actie, bijvoorbeeld het bestelproces volledig afronden.

Toekomstig conversie percentage

Het toekomstig percentage bezoekers die overgaan tot een actie.

Totale winst van de investering

De winst die je maakt tijdens de volledige levensduur van het project t.o.v. de investering.

Winst van de Investering per Jaar

De winst die je maakt per jaar t.o.v. de investering.

Jaarlijkse ROI

De verhouding tussen de winst en investering op jaarbasis. Een verhouding van 4:1 wil zeggen dat je 4 keer meer winst maakt dan wat het kost.

Totale ROI

De verhouding tussen de winst en investering tijdens de volledige levensduur van het project.

Ann-Sofie heeft een goedlopende webshop in dierenkleding en maakte het afgelopen jaar maar liefst 30.000 euro winst.

Na overleg met Perita schat ze in dat ze haar winst nog kan verhogen door haar webshop gebruiksvriendelijker te maken. De diensten bij Perita worden begroot op 2.500 euro.

De webshop van Ann-Sofie kan nog zeker 5 jaar (en wellicht langer) mee.

Op dit moment heeft ze een conversie van 5%. Wanneer er 100 mensen op haar afrekenpagina komen, gaan er 5 over tot een werkelijke bestelling en betaling.

Ze schat voorzichtig in dat de conversie met 20% zal toenemen en dus zal aftikken op 6%.

Wanneer Ann-Sofie deze gegevens invult in de calculator van Perita, dan stelt ze vast dat ze een totale winst t.o.v. de usability investering van 23,477 euro kan behalen. Op jaarbasis klopt ze af op 4,695 euro.

Op jaarbasis haalt ze een ROI van 2:1 en over de totale duur van het project komt ze uit op 9:1.

Ze kan met een gerust hart de investering doorvoeren.

Dalende Drop-off ratio

Becijfer hoe een daling van het aantal drop-offs tijdens bijvoorbeeld het afrekenproces de Return on Investment (ROI) voor usability kan verhogen.

3 jaar

:1

:1

Aantal bezoekers per maand

Het aantal bezoekers per maand op bijvoorbeeld een afrekenpagina.

Gemiddeld bedrag van een bestelling

Het bedrag dat een individuele klant gemiddeld per bestelling betaalt.

Winst percentage per bestelling

Het winstpercentage per bestelling.

Kost usability verbetering

Totale kost van de usability dienst(en).

Levensduur project

Websites en zijn onderliggende componenten en functionaliteit hebben doorgaans een levensduur van 3 tot 5 jaar. Korter of langer kan natuurlijk ook.

Huidig drop-off percentage

Het percentage huidig aantal bezoekers dat afhaakt tijdens een bepaald traject (bv. bestellen > afrekenen > bevestigen > betalen), maar niet noodzakelijk de website verlaat.

Toekomstig drop-off percentage

Het percentage toekomstig aantal bezoekers dat afhaakt tijdens een bepaald traject, maar niet noodzakelijk de website verlaat.

Totale winst van de investering

De winst die je maakt tijdens de volledige levensduur van het project t.o.v. de investering.

Winst van de investering per jaar

De winst die je maakt per jaar t.o.v. de investering.

Jaarlijkse ROI

De verhouding tussen de winst en investering op jaarbasis. Een verhouding van 4:1 wil zeggen dat je 4 keer meer winst maakt dan wat het kost.

Totale ROI

De verhouding tussen de winst en investering tijdens de volledige levensduur van het project.

Steven heeft al jaren een e-commerce website waarop hij tweedehands miniatuurtreintjes verkoopt.

Hij is actief in een nichemarkt en echt storm loopt het niet. Zo komen er per maand slechts 500 bezoekers op zijn bestelpagina terecht.

Op dit moment haakt 90% van de bezoekers op deze pagina af. Ze blijven soms wel op de website, maar heus niet altijd.

Wel heeft hij een redelijke marge van 34% op zijn treintjes en heeft hij keurig berekend dat een klant gemiddeld 127 euro uitgeeft op zijn website.

Gezien hij over 3 jaar een nieuwe website wil laten bouwen, wil hij niet te veel uitgeven en kiest hij voor een budgetvriendelijk Expert Advies van 750 euro.

Alhoewel hij stiekem droomt en hoopt op een forse verbetering, is hij eerder pessimistisch en schat hij in dat het aantal afhakers daalt van 90% naar 88%.

Nu hij over genoeg gegevens beschikt, besluit hij om alles eens in te voeren in de calculator van Perita.

Hij stelt vast dat de totale winst op zijn investering toch goed is voor 13,361 euro, Op jaarbasis komt hij uit op 4,454 euro.

Nadat hij de ROI-cijfers heeft bekeken, 6:1 op jaarbasis en 18:1 voor de duur van het project, twijfelt hij geen seconde en bestelt een Expert Advies bij Perita.

Deel deze calculators

Te weinig conversie?

Te weinig conversie?

Praat eens met usability professional Edwin

  • Geen meningen, geen opinies.
  • Wel advies op basis van research en feiten.
  • Gebracht in een taal die iedereen begrijpt.

Budgetvriendelijk, ter zake en nog plezant ook

Zwartwit foto van Edwin Waelbers