Usability ROI Calculators
Usability ROI Calculator
Home > Usability ROI Calculators
Toegenomen Conversieratio
Toegenomen Conversieratio
Bereken hoe een toename van het percentage bezoekers dat converteert naar klanten de Return on Investment (ROI) voor usability kan verbeteren.
Verklaring begrippen
Website winst per jaar
De winst die je online maakt op jaarbasis. Opgelet! Winst, niet de omzet.
Kost usability verbetering
Totale kost van de usability dienst(en).
Levensduur project
Websites en zijn onderliggende componenten en functionaliteit hebben doorgaans een levensduur van 3 tot 5 jaar. Korter of langer kan natuurlijk ook.
Huidig conversie percentage
Het huidig percentage bezoekers die overgaan tot een actie, bijvoorbeeld het bestelproces volledig afronden.
Toekomstig conversie percentage
Het toekomstig percentage bezoekers die overgaan tot een actie.
Totale winst van de investering
De winst die je maakt tijdens de volledige levensduur van het project t.o.v. de investering.
Winst van de Investering per Jaar
De winst die je maakt per jaar t.o.v. de investering.
Jaarlijkse ROI
De verhouding tussen de winst en investering op jaarbasis. Een verhouding van 4:1 wil zeggen dat je 4 keer meer winst maakt dan wat het kost.
Totale ROI
De verhouding tussen de winst en investering tijdens de volledige levensduur van het project.
Voorbeeld
Ann-Sofie heeft een goedlopende webshop in dierenkleding en maakte het afgelopen jaar maar liefst 30.000 euro winst.
Na overleg met Perita schat ze in dat ze haar winst nog kan verhogen door haar webshop gebruiksvriendelijker te maken. De diensten bij Perita worden begroot op 2.500 euro.
De webshop van Ann-Sofie kan nog zeker 5 jaar (en wellicht langer) mee.
Op dit moment heeft ze een conversie van 5%. Wanneer er 100 mensen op haar afrekenpagina komen, gaan er 5 over tot een werkelijke bestelling en betaling.
Ze schat voorzichtig in dat de conversie met 20% zal toenemen en dus zal aftikken op 6%.
Wanneer Ann-Sofie deze gegevens invult in de calculator van Perita, dan stelt ze vast dat ze een totale winst t.o.v. de usability investering van 23,477 euro kan behalen. Op jaarbasis klopt ze af op 4,695 euro.
Op jaarbasis haalt ze een ROI van 2:1 en over de totale duur van het project komt ze uit op 9:1.
Ze kan met een gerust hart de investering doorvoeren.
Dalende Drop-off ratio
Becijfer hoe een daling van het aantal drop-offs tijdens bijvoorbeeld het afrekenproces de Return on Investment (ROI) voor usability kan verhogen.
Deel deze calculators
Te weinig conversie?
Te weinig conversie?
Praat eens met usability professional Edwin
- Geen meningen, geen opinies.
- Wel advies op basis van research en feiten.
- Gebracht in een taal die iedereen begrijpt.
Budgetvriendelijk, ter zake en nog plezant ook
