U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?
U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?
- Meestal is ‘jij’ beter.
- Bij een specifiek publiek kan ‘u’ de beste oplossing zijn.
- Eigenlijk bepalen je klanten wat de beste keuze is.
- Gebruik ‘jij’ en ‘u’ nooit door elkaar.
Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken
… > Teksten > …
U en jij hebben een andere gevoelswaarde
U en jij hebben een andere gevoelswaarde
Het afstandelijke dat bij ‘u’ hoort, suggereert dat je op een website meestal beter ‘jij’ kan gebruiken. Immers, afstand creëren op een website, dat wil je doorgaans daar niet. Maar sommige bedrijven hebben er dan weer baat bij om net wat formeler over te komen.
Jij
Informeel, kameraadschappelijk, vertrouwd, solidariteit, samenhorigheid, gelijkheid
U
Formeel, afstand, respect, zakelijkheid, status, beleefdheid, onderscheid
Het gebruik van ‘jij’ of ‘u’ heeft echt wel invloed op je imago en uitstraling.
Het gebruik van u of jij zou jij niet mogen bepalen
Het gebruik van u of jij zou jij niet mogen bepalen
Wel je doelgroep. Je kan als vuistregel deze lijst gebruiken:
Doelgroep
Jongeren
Vrouwen
Ouderen
Zakelijke klanten – formele setting
jij of u
jij
jij
u
u
Kijk ook even na hoe je klanten je aanspreken in de eerste e-mailberichten of telefoongesprekken. Wanneer zij vooral ‘jij’ bezigen, gebruik dan ook maar ‘jij’ op je website.
Wel moet je het allemaal relativeren. Het is niet zo dat ouderen massaal de website verlaten of zich onbeleefd voelen behandeld wanneer ze met ‘jij’ worden aangesproken. Net zoals jongeren niet gillend wegvluchten wanneer ze een ‘u’ ontwaren.
Belangrijk is ook om te weten dat het gebruik van ‘u’ de laatste 30 jaar in het algemeen is afgenomen ten gunste van ‘jij’.
Blijf consequent bij je keuze
Blijf consequent bij je keuze
Maak niet dezelfde fout zoals zoveel andere bedrijven op hun websites. Meng ‘u’ en ‘jij’ niet.
Heb je gekozen voor ‘jij’, gebruik dan ‘jij’ overal. Niet alleen op je website, maar ook tijdens echte gesprekken, e-mailberichten of communicatie op sociale media.
Mensen pikken dit mixen onbewust op, beschouwen het als onprofessioneel en worden erdoor op het verkeerde been gezet.
Edwin Waelbers
Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
