• Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
Logo en bedrijfsnaam van Perita
Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

  • Wat is usability?
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
  • Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek

U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?

U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?

  • Meestal is ‘jij’ beter.
  • Bij een specifiek publiek kan ‘u’ de beste oplossing zijn.
  • Eigenlijk bepalen je klanten wat de beste keuze is.
  • Gebruik ‘jij’ en ‘u’ nooit door elkaar.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'
Download je gratis e-book

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Home > Usability tips > Teksten > U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?

… > Teksten > …

U en jij hebben een andere gevoelswaarde

U en jij hebben een andere gevoelswaarde

Het afstandelijke dat bij ‘u’ hoort, suggereert dat je op een website meestal beter ‘jij’ kan gebruiken. Immers, afstand creëren op een website, dat wil je doorgaans daar niet. Maar sommige bedrijven hebben er dan weer baat bij om net wat formeler over te komen.

Jij

Informeel, kameraadschappelijk, vertrouwd, solidariteit, samenhorigheid, gelijkheid

U

Formeel, afstand, respect, zakelijkheid, status, beleefdheid, onderscheid

Het gebruik van ‘jij’ of ‘u’ heeft echt wel invloed op je imago en uitstraling.

Het gebruik van u of jij zou jij niet mogen bepalen

Het gebruik van u of jij zou jij niet mogen bepalen

Wel je doelgroep. Je kan als vuistregel deze lijst gebruiken:

Doelgroep

Jongeren

Vrouwen

Ouderen

Zakelijke klanten – formele setting

jij of u

jij

jij

u

u

Kijk ook even na hoe je klanten je aanspreken in de eerste e-mailberichten of telefoongesprekken. Wanneer zij vooral ‘jij’ bezigen, gebruik dan ook maar ‘jij’ op je website.

Wel moet je het allemaal relativeren. Het is niet zo dat ouderen massaal de website verlaten of zich onbeleefd voelen behandeld wanneer ze met ‘jij’ worden aangesproken. Net zoals jongeren niet gillend wegvluchten wanneer ze een ‘u’ ontwaren.

Belangrijk is ook om te weten dat het gebruik van ‘u’ de laatste 30 jaar in het algemeen is afgenomen ten gunste van ‘jij’.

Blijf consequent bij je keuze

Blijf consequent bij je keuze

Maak niet dezelfde fout zoals zoveel andere bedrijven op hun websites. Meng ‘u’ en ‘jij’ niet.

Heb je gekozen voor ‘jij’, gebruik dan ‘jij’ overal. Niet alleen op je website, maar ook tijdens echte gesprekken, e-mailberichten of communicatie op sociale media.

Mensen pikken dit mixen onbewust op, beschouwen het als onprofessioneel en worden erdoor op het verkeerde been gezet.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers
Stuur mij een berichtje

Of bel mij op +32 (0) 15 86 06 61

Bel mij

Of stuur mij een berichtje

Deel dit artikel

Tweet

Beoordeel dit artikel

31 bezoekers deelden gemiddeld 4.6 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

  • Mensen lezen webpagina’s amper

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon

Recente tips

Recente tips

● Sticky navigatie menu? Doen, maar niet altijd
● Verwijder je diensten menulabel
● Kost een spelfout op je website je geld?
● Video backgrounds op je website zijn een slecht idee

● Lees alle gebruiksvriendelijke tips

Omdat vertrouwen belangrijk is

Omdat vertrouwen belangrijk is

Niet goed geld terug garantie
Logo van UXPA
Logo van Let's Encrypt
Logo van FSC

Garantie, ethiek, veiligheid en milieu

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Laat maar komen!
Mis geen enkele tip meer
Laat maar komen!

Mis geen enkele tip meer

Volg Perita op Sociale Media

Volg Perita op Twitter
Twitter
Volg Perita op LinkedIn
Linkedln

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden - Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d

Sitemap - Over mij - Contact

Alle Rechten Voorbehouden

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden