Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Meestal is ‘jij’ beter
  • Bij een specifiek publiek kan ‘u’ de beste oplossing zijn
  • Eigenlijk bepalen je klanten wat de beste keuze is
  • Gebruik ‘jij’ en ‘u’ nooit door elkaar

‘U’ en ‘jij’ hebben een andere gevoelswaarde

jiju
  • Informeel
  • Kameraadschappelijk
  • Vertrouwd
  • Solidariteit
  • Samenhorigheid
  • Gelijkheid
  • Formeel
  • Afstand
  • Respect
  • Zakelijkheid
  • Status
  • Beleefdheid
  • Onderscheid

Het afstandelijke dat bij ‘u’ hoort, suggereert dat je op een website meestal beter ‘jij’ kan gebruiken. Immers, afstand creëren op een website, dat wil je doorgaans daar niet. Maar sommige bedrijven hebben er dan weer baat bij om net wat formeler over te komen.

Het gebruik van ‘jij’ of ‘u’ heeft echt wel invloed op je imago en uitstraling.

Ontdek wat mensen op je website doen

Verkrijg 3 waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Exclusieve persoonlijke tips.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Gratis en vrijblijvend.

Dit is de start van een fantastisch avontuur.

Het gebruik van ‘u’ of ‘jij’ zou jij niet mogen bepalen

Wel je doelgroep. Je kan als vuistregel deze lijst gebruiken:

Doelgroepjij of u?
Jongerenjij
Vrouwenjij
Ouderenu
Zakelijke klanten - formele settingu

Kijk ook even na hoe je klanten je aanspreken in de eerste e-mailberichten of telefoongesprekken. Wanneer zij vooral ‘jij’ bezigen, gebruik dan ook maar ‘jij’ op je website.

Wel moet je het allemaal relativeren. Het is niet zo dat ouderen massaal de website verlaten of zich onbeleefd voelen behandeld wanneer ze met ‘jij’ worden aangesproken. Net zoals jongeren niet gillend wegvluchten wanneer ze een ‘u’ ontwaren.

Belangrijk is ook om te weten dat het gebruik van ‘u’ de laatste 30 jaar in het algemeen is afgenomen ten gunste van ‘jij’.

Blijf consequent bij je keuze

Maak niet dezelfde fout zoals zoveel andere bedrijven op hun websites. Meng ‘u’ en ‘jij’ niet.

Heb je gekozen voor ‘jij’, gebruik dan ‘jij’ overal. Niet alleen op je website, maar ook tijdens echte gesprekken, e-mailberichten of communicatie op sociale media.

Mensen pikken dit mixen onbewust op, beschouwen het als onprofessioneel en worden erdoor op het verkeerde been gezet.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord