• Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
Logo en bedrijfsnaam van Perita
Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

  • Wat is usability?
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
  • Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek

Tips voor KMO en MKB om corona te managen

Tips voor KMO en MKB om corona te managen

  • Communiceer met je klanten.
  • Verhoog je aanwezigheid op sociale media.
  • Leg de focus niet op verkopen-verkopen, wees empathisch.
Coronavirus
Home > Usability tips > Taakoriëntatie > Tips voor KMO en MKB om corona te managen

… > Taakoriëntatie > …

Veel mensen blijven nu thuis, maar dat wil niet zeggen dat jij als ondernemer bij de pakken moet blijven zitten. Probeer in de gegeven omstandigheden in een zo goed mogelijke dienstverlening te voorzien.

Communiceer met je klanten

Communiceer met je klanten

Laat ze weten dat je bedrijf gesloten is of beperkte openingsuren heeft.
Breng ze op de hoogte wanneer jij je diensten online kan verder zetten.

Doe dit op diverse manieren:

  • Via een pop-up (voor één keer mag het).
  • Informatie of linkjes op je homepagina.
  • Voorzie eventueel een speciale corona webpagina.
  • Informeer je klanten via e-mail en sociale media.
  • …

Bezorg je klanten een alternatief

Bezorg je klanten een alternatief

Schakel over op videoconferentie wanneer dit van toepassing is op je. Er zijn diverse gratis of goedkope aanbieders op de markt welke dit mogelijk maken:

  • Zoom Meeting
  • BlueJeans Meetings
  • Lifesize
  • Google Hangouts

Wanneer je producten verkoopt in een bakstenenwinkel, overweeg om de bestellingen online te noteren en te leveren aan huis. Je hoeft daarom geen complete webshop in te richten en je kan de focus leggen op een beperkt aantal artikelen.

Betalingen hoeven niet online te gebeuren. Je kan je klanten vragen vooraf te betalen, bij de levering of toestaan dat ze het bedrag achteraf overschrijven.

Vertel wat jouw bedrijf doet om corona in te dijken

Vertel wat jouw bedrijf doet om corona in te dijken

Doe dit in je winkel en online.

Vertel dat je er alles aan doet om de klanten en je personeel hun gezondheid te beschermen wanneer ze je bedrijf bezoeken.

  • Deel je bijkomende desinfectie en hygiëne maatregelen.
  • Vertel dat je verplaatsingen zijn beperkt tot het hoogstnodige.
  • Laat weten dat je aan sociale onthouding (social distancing) doet.

Kleef op de vloeren in de buurt van de wachtrijen aan de kassa’s elke anderhalve meter een stuk brede tape. Mensen hebben snel door wat je bedoeling is en volgen wat anderen doen. Breng eventueel extra bordjes aan om je klanten duidelijk te maken waarom die tape er is.

Overweeg om een beperkt aantal klanten toe te laten tot je zaak en werk met wachtrijen buiten. Help en stimuleer ook daar sociale onthouding.

  • Communiceer wanneer een deel of je volledig personeel al dan niet vrijwillig in quarantaine zit thuis.
  • Wanneer je winkel enkele uren of dagen dicht moet voor een diepgaande ontsmetting, laat dit weten.
  • Stimuleer elektronisch betalen en ontmoedig cash betalen. Niet omdat bankbiljetten en munten besmet zijn, wel omdat tijdens elektronisch betalen, de mensen uit zichzelf een sociale afstand bewaren.

Verhoog je sociale media aanwezigheid

Verhoog je sociale media aanwezigheid

Veel van je klanten zitten nu thuis en zijn meer aanwezig op sociale media dan normaal.

Leg de focus op empathie en niet op onmiddellijke verkopen. Praat over corona of bezorg ze positieve dingen om de zekere paniek en ongerustheid wat weg te nemen. Door zelf aanwezigheid te zijn op sociale media, blijf jij ook aanwezig in hun geest.

Begin niet met speciale corona solden en aanbiedingen

Begin niet met speciale corona solden en aanbiedingen

Het is niet alleen vulgair, plat en opportunistisch, het is ook verboden in België.

Voorzie informatie over corona

Voorzie informatie over corona

Vertel ze niet wat je er zelf allemaal over denkt. Jij bent waarschijnlijk geen arts noch een viroloog.

Je klanten zitten ook niet te wachten op je geniale complottheorieën en de kans is groot dat je foute informatie zit te verspreiden.

Wel mag je informatie herhalen die afkomstig is van betrouwbare bronnen.

Ook mag je linkjes van informatieve en betrouwbare bronnen meegeven:

  • World Health Organization over COVID-19
  • FAQ van de Belgische overheid
  • Infopagina van de Nederlandse overheid
  • FAQ van het RIVM over COVID-19
  • Website van de Universiteit Antwerpen over de druk op healthcare

Indien je een B2B-bedrijf bent:

  • Vlaamse steunmaatregelen voor ondernemers ingevolge coronavirus
  • Economische maatregelen van de Nederlandse overheid

Ik wens iedereen het beste en veel sterkte toe, in het bijzonder aan de ondernemers en hun familie die ondertussen al persoonlijk zijn getroffen door het coronavirus.

Hopelijk geraken we met zijn allen snel uit deze ongeziene ramp.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers
Stuur mij een berichtje

Of bel mij op +32 (0) 15 86 06 61

Bel mij

Of stuur mij een berichtje

Deel dit artikel

Tweet

Beoordeel dit artikel

49 bezoekers deelden gemiddeld 4.9 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Recente tips

Recente tips

● Sticky navigatie menu? Doen, maar niet altijd
● Verwijder je diensten menulabel
● Kost een spelfout op je website je geld?
● Video backgrounds op je website zijn een slecht idee

● Lees alle gebruiksvriendelijke tips

Omdat vertrouwen belangrijk is

Omdat vertrouwen belangrijk is

Niet goed geld terug garantie
Logo van UXPA
Logo van Let's Encrypt
Logo van FSC

Garantie, ethiek, veiligheid en milieu

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Laat maar komen!
Mis geen enkele tip meer
Laat maar komen!

Mis geen enkele tip meer

Volg Perita op Sociale Media

Volg Perita op Twitter
Twitter
Volg Perita op LinkedIn
Linkedln

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden - Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d

Sitemap - Over mij - Contact

Alle Rechten Voorbehouden

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden