Testimonials moet je niet overwegen maar gewoon doen

Testimonials moet je niet overwegen maar gewoon doen

  • Testimonials zijn het krachtigste instrument op een website om mensen te overtuigen.
  • Werken in op het reptielenbrein van je bezoekers.
  • Hebben een bewezen positieve invloed op je omzet.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Wat zijn testimonials?

Wat zijn testimonials?

Testimonials of klantervaringen zijn getuigenissen op je website van klanten over je producten, diensten of bedrijf in het algemeen.

Ze hebben als doel om je bezoekers meer vertrouwen te bezorgen in je bedrijf.

Voorbeeld:

Testimonial van Patricia

Testimonials zorgen voor vertrouwen, vertrouwen zorgt voor meer nieuwe klanten.

Waarom zijn ze zo effectief?

Waarom zijn ze zo effectief?

Testimonials zijn een vorm van sociaal bewijs die een enorm overtuigend effect hebben op de basale ganglia (beter bekend als het reptielenbrein) van je bezoekers. Het is één van de krachtigste instrumenten die je kan inzetten om mensen te overtuigen.

Het reptielenbrein zorgt er o.a. voor dat we ons gedragen als schapen. Hoe meer mensen zich op een bepaalde manier gedragen, hoe meer wij de neiging hebben om dit gedrag te volgen.

Je kan zelf wel roepen dat je de beste van de wereld bent, maar het is van een totaal andere orde wanneer anderen dit zeggen. Testimonials komen van een derde partij en zijn dus geloofwaardiger maar geven ook aan wat de sociale norm is.

Geloofwaardige en goede testimonials komen over als feiten en net daarom zijn ze zo effectief.

Welke soorten testimonials kan je gebruiken?

Welke soorten testimonials kan je gebruiken?

1. Video

Filmpjes gebruiken van klantgetuigenissen zijn wellicht het meest effectief. Ze zijn het meest geloofwaardig en ze spelen hard in op de emoties, indien ze professioneel zijn gemaakt.

Laat de video altijd ondertitelen. Zo ben je zeker dat de boodschap door iedereen, ongeacht zijn of haar dialect, begrepen wordt én kan men deze overal bekijken. Ook in publieke ruimtes bijvoorbeeld.

Nadeel is wel dat ze vrij duur zijn om te laten maken. Toch kan je misschien overwegen om alvast één video testimonial te hebben.

2. Audio

Deze worden minder gebruikt, maar kunnen bijna even effectief zijn als video. Het is iets wat je gemakkelijk ook zelf kan maken, je hebt er immers geen geavanceerde apparatuur of een studio voor nodig. Een microfoon, opname software en een stille ruimte volstaan.

Je kan overwegen om een serie getuigenissen in één opname te stoppen.

Nadeel is wel dat ze niet overal zullen beluisterd worden. In open kantoren, in de trein of andere publieke plaatsen zal men de opname niet willen beluisteren of deze snel stop zetten.

3. Tekst

Het grote voordeel van geschreven testimoninals is dat ze eenvoudig te maken zijn én meer onbewust je bezoekers overtuigen. Je kan deze getuigenissen immers gewoon her en der laten verschijnen overal op je website. Niet iedereen zal ze woord voor woord lezen, maar onbewust zal je je bezoekers toch kunnen beïnvloeden.

Geschreven testimonials volgen een hiërarchie, in volgorde van belangrijkheid:

Mag je een aparte testimonial pagina gebruiken?

Mag je een aparte testimonial pagina gebruiken?

Veel websites gebruiken zo’n aparte pagina waar alle testimonials worden verzameld.

Dit als enige manier gebruiken om klanten te laten getuigen is niet effectief.

Overtuigen en verleiden werkt veel beter wanneer je bezoeker zich niet bewust is dat je hem wil verleiden. Subtiel je testimonials verspreiden over je website is veel beter.

Eventueel mag je wel van daaruit linken naar je testimonial pagina, maar zelfs dan nog heeft het geen zin om tientallen mensen aldaar aan het woord te laten.

Ons brein kan met zo’n lange lijst toch niet veel aanvangen, je bezorgt je bezoeker net veel stress door zo’n overdaad aan informatie, waardoor het contraproductief gaat werken.

Hoeveel testimonials op één pagina?

Hoeveel testimonials op één pagina?

Daar kan je geen getal op plakken. Op een korte webpagina kan je beter niet te veel testimonials gebruiken. Je feitelijke boodschap mag niet overschaduwd worden door je getuigenissen.

Eén steengoede testimonial kan ook meer waarde hebben dan 10 matige getuigenissen.

Verkoop je een prijzige of exclusieve dienst of product?

Wees dan heel spaarzaam met je aantal testimonials. Jouw product of dienst is er niet voor iedereen dan moet je ook geen massa laten 'spreken'.

Door dit te doen benadruk je onbewust de exclusiviteit van je product of dienst.

Korte of lange testimonials?

Korte of lange testimonials?

Daar ga je een beetje mee moeten experimenteren maar afwisselen kan nooit kwaad.

Bij B2C kan je doorgaans het beter houden bij een oneliner, bij B2B wil de bezoeker al wat meer lezen.

Gebruik geen externe aanbieder voor je testimonials

Gebruik geen externe aanbieder voor je testimonials

Beter niet doen en dit om de volgende redenen:

  • Je hebt minder controle over de vormgeving. O.a. de belangrijke foto van de klant staat er meestal niet bij.
  • Het is niet zo goed voor je vindbaarheid in Google.
  • Je hebt geen controle over de inhoud van de testimonial. Spelfouten, te lange of saaie teksten, je hebt er geen vat op.
  • Op zich hoef je niet bang te zijn voor een negatieve review. Deze kan soms de geloofwaardigheid immers net versterken. Maar daar zijn ook gradaties in. Je hebt geen enkele zekerheid dat degene die de review heeft geschreven effectief een klant is. Het kan ook een concurrent zijn.
  • Op een dag stopt de aanbieder misschien met deze dienst en dan ben je mogelijk alles kwijt.

Je kan dus beter de volledige controle over je testimonials houden.

Bonustip

Bonustip

Wanneer je voldoende testimonials hebt, test dan (vooral) op de belangrijkste pagina’s uit welke klantervaringen het beste werken.

Of je het nu graag hebt of niet, iedereen heeft een bepaalde uitstraling. Mensen kunnen zeer competent, geloofwaardig en professioneel zijn, maar dit totaal niet uitstralen. Omgekeerd trouwens ook.

Een tool zoals Photofeeler is geen exacte wetenschap, maar je komt toch al in buurt en al zeker wanneer je voldoende mensen de foto’s van je klanten laat beoordelen.

Wanneer de foto niet zo positief wordt ervaren, vraag desnoods of je klant een andere foto ter beschikking heeft. Pak dit wel een beetje tactvol aan graag.

Heb je veel testimonials experimenteer en test uit welke het beste werken. Doe dit ook met de locatie op de webpagina zelf.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

37 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon