Stop het verspreiden van nieuws op je website

Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Je trekt er geen interessante bezoekers mee aan
  • Het verstoort de toptaken van je bestaande en toekomstige klanten
  • Bezoekers worden er minder gemakkelijk klant door

Veel websites doen het: nieuws brengen. Tenzij je een krant of een ander mediabedrijf bent, kan je hier beter mee ophouden. Vandaag nog.

Men brengt dit nieuws om allerlei redenen:

Krant met Extra Nieuws

  • Egocentrisme
  • De anderen doen het ook
  • Veronderstellingen
  • Foute interpretatie van de bezoekcijfers
  • ...

Meestal bestaat dit nieuws uit informatie die geen toegevoegde waarde heeft voor je bezoekers:

  • Wij hebben een nieuwe vrachtauto gekocht
  • Erik heeft promotie gemaakt
  • We hebben onze website vernieuwd
  • Veronique is onze nieuwste werknemer
  • Onze Danny heeft zijn getuigschrift xyz behaald
  • ...

Dat kan eventueel leuk zijn voor bijvoorbeeld de betrokken personeelsleden, maar zij zijn niet de gebruikers van je website. De echte gebruikers hebben er geen boodschap aan. Het verveelt hun en zorgt voor afleiding waardoor ze moeilijker vinden wat ze echt zoeken en de website verlaten.

Bijna geen enkele bezoeker maakt vooraf de bedenking, “Ik ga de website van x bezoeken omdat ik wil weten wie promotie heeft gemaakt”. Dat is wat je wel moet doen: uitzoeken wat de toptaken van de bezoeker zijn en inspelen op zijn of haar doelen.

Enkele feiten

Percentage van de bezoekers die echt-echt voor je nieuws langskomenMinder dan 1%
Samenstelling van deze 1%Ongeveer de helft bestaat uit eigen werknemers of concurrenten
Tijd die een gemiddelde websitebezoeker per jaar op je website doorbrengt1 tot 2 uur per jaar

Dit zou je aan het denken moeten zetten. Toch? Gebruik de schaarse tijd die 99,5% van je bezoekers aan je website willen schenken voor zaken die er toe doen.

Aandacht is niet eindeloos

Veel websitebezitters veronderstellen dat bezoekers op een website belanden en dan één voor één alle beschikbare pagina’s met veel aandacht gaan lezen.

Niet dus. Ze komen binnen en geven je enkele seconden tijd om duidelijk te maken wie jij bent en wat jij doet. Lukt dit? Mooi. Nu willen ze zich graag laten beïnvloeden waarom jij degene bent die ze nodig hebben, hier krijg je enkele minuten voor. Als je daar weer in slaagt, dan moet je nog hun vertrouwen winnen, waarna er vroeg of laat wel een bestelling volgt.

Aandacht is niet eindeloos, maar eerder beperkt. Door te focussen op irrelevante zaken, zorg je ervoor dat minder bezoekers klant worden. Ze verlaten vroegtijdig de website en ze komen niet meer terug want ze veronderstellen dat jij niet degene bent die ze nodig hebben.

Foute interpretatie van de cijfers

Nieuws, hoe irrelevant ook, zorgt voor bezoekers. Immers, je artikel zal een aantal sleutelwoorden bevatten welke toekomstige bezoekers later in Google gebruiken. Via dit kanaal komen ze eventueel terecht op je website. De reflex om onzinnieuws te brengen is dus begrijpelijk.

Helaas heb je niet veel aan deze mensen. Ze kwamen niet langs voor je dienst of product. Wel waren ze op zoek naar pakweg informatie (=jouw ‘nieuws’) over de nieuwe leasewagen die je in gebruik hebt genomen.

Nieuws staat dikwijls prominent met linkjes op de homepagina of is aanwezig met een label in je belangrijkste navigatiemenu. Net hierdoor zal het wel aangeklikt worden.

Websitebezitters die Google Analytics hebben geïnstalleerd (of een vergelijkbare tool) zien dit ook en wederom leeft de veronderstelling “we zijn hier toch wel héél goed bezig”.

Helaas onderbreek je hierdoor de flow “geruststelling identiteit → verzekering wat je doet → overtuiging → vertrouwen → bestelling”.

Je neemt ze mee op een reisje niet naar het ultieme doel: zorgen dat ze je diensten of producten bestellen.

Mag je echt nooit nieuws brengen?

Natuurlijk mag dit wel. Soms heb je dingen te vertellen die echt relevant zijn:

  • Je bent verhuisd
  • Je telefoonnummer is veranderd
  • Je bent gesloten in een bepaalde periode
  • Je hebt een nieuw product of een nieuwe dienst
  • ...

Sommige van deze zaken zijn cruciaal voor je dienstverlening. Dit gaan wegstoppen in je nieuwssectie schiet zijn doel voorbij, de overgrote meerderheid leest je nieuws immers niet. Dit kan je beter prominent (tijdelijk) op elke webpagina communiceren. Liefst bovenaan en graag opvallend. Ook mag je hierover opvallend praten op je homepagina.

Heb je een nieuw product of nieuwe dienst?

Zorg ervoor dat deze gemakkelijk te bereiken is via je normale navigatie. Pak er mee uit op je homepagina. En schrijf er gerust over op je weblog. Gebruik ook je nieuwsbrief en sociale mediakanalen om dit heugelijke nieuws kenbaar te maken.

Heb je informatie die eigenlijk alleen interessant is voor je personeel?

Gebruik hiervoor niet je website, wel kan je je intranet gebruiken. Uiteraard mag je ook al je personeelsleden een mailtje sturen of op een andere manier je ‘nieuws’ communiceren.

Nogmaals, misbruik je website hier niet voor. De website is er niet voor jou, noch voor je personeel. Die is er wél voor je toekomstige en bestaande klanten.

Herverpak je nieuws

Elke ondernemer heeft een hoop zinnige dingen te vertellen over zijn dienstverlening.

Herverpak deze zinnige dingen als Tips of Advies en plaats ze op een weblog (noem het alleen geen weblog).

  • Verkoop je lijm? Ja, dan wil ik wel een filmpje zien of een gebruikshandleiding over hoe ik een bepaalde lijm moet gebruiken met pakweg glas.
  • Ben je een headhunter? Bezorg mij tips over hoe ik de ideale curriculum vitae moet opstellen, leer mij wat de gangbare vragen zijn tijdens een sollicitatiegesprek.
  • Heb je een drukkerij? Vertel mij wat de ideale formaten voor een visitekaartje zijn en welke lettertypes ik beter niet en wel kan gebruiken.

Werkelijk elke ondernemer kan zeer nuttig informatie bezorgen over zijn dienstverlening.

Je verkrijgt er extra bezoekers door, ze zullen je na verloop van tijd beschouwen als dé expert en ze zullen je website delen met anderen.

Nieuws brengen mag dus wel, maar doe het dan op de juiste manier en zet in godsnaam je website op een nieuwsdieet. Je potentiële en bestaande klanten zullen je fors belonen met o.a. bestellingen.

Vond je dit artikel interessant? Doe dan het volgende:

Bezorg jezelf elke week een gratis nieuwe tip:


Of deel dit artikel met vrienden en collega's:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Bestel je Expert Advies Rapport voor je eigen website

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's
Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen