Sticky navigatie menu? Doen, maar niet altijd

Sticky navigatie menu? Doen, maar niet altijd

  • Navigatie verloopt sneller.
  • Verbetert de conversie met 2% tot 4%.
  • Bezoekers verlaten bij aankomst minder snel de website.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Wat is een sticky navigatie menu?

Wat is een sticky navigatie menu?

Dit is een menu dat altijd zichtbaar is en niet verdwijnt wanneer je naar beneden scrolt. Hierdoor is het menu altijd en overal bruikbaar op je website.

Een statisch of klassiek menu verdwijnt dan weer wanneer je scrolt.

Voorbeeld:

Home pagina Perita above the fold

Begin situatie

Home pagina scrolled with static menu

Scrollen met statisch menu

Home pagina scrolled with sticky menu

Scrollen met sticky menu

Voordelen van een sticky menu

Voordelen van een sticky menu

Navigeren gaat sneller

Bezoekers kunnen sneller vinden wat ze zoeken, het scheelt al snel zo’n 20% à 30%. Ze moeten minder scrollen en geraken hierdoor sneller op hun plaats van bestemming.

Mensen gebruiken het menu sneller

Een sticky horizontale topnavigatie wordt 15% tot 20% sneller gebruikt dan de statische variant.

Heb je een sticky verticale navigatiemenu aan de zijkant dan gebruiken ze dit zelfs 3 tot 4 keer sneller.

Ze gebruiken het menu meer

Een sticky menu wordt beduidend meer gebruikt en dat is een goede zaak.

Het suggereert dat je hierdoor beter inspeelt op hun gedrag.

Gebruikers hebben meer context waar ze zijn

Natuurlijk zorgen je titel en broodkruimelnavigatie (indien aanwezig) hier ook voor, maar die verdwijnen wanneer je scrolt. Wanneer je een sticky menu hebt dan kan je te allen tijde laten zien waar de gebruiker is.

Hier kan je alleen van profiteren wanneer het gekozen menu-item een statusverandering heeft (door een kleur bv.) gekregen.

Menu dat context geeft waar de gebruikers is

Dit menu geeft de gebruiker context waar hij is. In dit geval heeft hij voor de Quick Win Consult pagina gekozen.

Bezoekers verlaten minder snel de website wanneer ze net aankomen

Bezoekers die niet de juiste informatie hebben gevonden op je webpagina, zullen minder snel de website onmiddellijk verlaten en meer de items in je navigatie exploreren.

Het brengt je logo en bedrijfsnaam beter onder de aandacht

Het logo en je bedrijfsnaam is permanent zichtbaar, wat uiteraard een positieve invloed heeft op het onthouden en herkennen later.

Versnellen het vormen van een mentaal model over je website

Je navigatiemenu heeft een belangrijke bijdrage in het opbouwen van een mentaal model over je website.

Door de voortdurende aanwezigheid van het menu kunnen ze sneller en beter de opbouw van je website doorgronden.

Mensen moeten minder memoriseren wat er op je website valt te beleven

Ze moeten geen beroep doen op hun geheugen, ze kunnen het gewoon altijd aflezen. Hierdoor zijn er meer cognitieve bronnen beschikbaar om andere dingen te doen.

Gebruikers ervaren een website met een sticky menu als gebruiksvriendelijker

Tijdens een gebruikersonderzoek kan je vaststellen dat ze op een bewuste manier het verschil niet opmerken tussen een website met een sticky of statisch menu.

Wel achten ze bijna unaniem een website met een sticky menu als gebruiksvriendelijker, ze weten alleen niet waarom.

Een sticky menu verhoogt de conversie

Dit is op de meeste websites zo, maar nog meer op webshops. Reken op een conversietoename van 2% tot 4%.

Een sticky menu zorgt ervoor dat mensen langer willen scrollen op langere pagina’s

Op langere pagina’s is het belangrijk dat je je bezoekers een leuke ervaring aanbiedt via navigatiehulpjes op de pagina zelf.

Je zou dit kunnen oplossen met "Terug naar boven"-linkjes, maar ook een sticky menu klaart de klus.

Oudere en jongere gebruikers hebben er nog meer voordeel bij

Alhoewel alle mensen voordelen behalen met een sticky menu navigatie, ondersteunen ze oudere en jonge gebruikers extra.

Ze hebben minder zelfvertrouwen t.o.v. websites en hebben nood aan bijkomende hulp om dit euvel op te vangen.

Een sticky navigatie vergroot hun zelfvertrouwen wanneer ze scrollen op langere pagina’s, waardoor ze een groter gevoel van controle verkrijgen. Ze voelen zich minder ongemakkelijk, ze weten wat ze kunnen doen, want alles wat ze nodig hebben staat gewoon voor hun neus.

Gebruik een sticky menu niet altijd

Gebruik een sticky menu niet altijd

Soms is de menuheader te groot

Hierdoor neemt hij te veel kostbare schermruimte in en wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.

Uiteraard kan je je wel afvragen of je wel een grote menuheader nodig hebt? Meestal zal dit niet het geval zijn. Los dit eerst op, daarna kan een sticky navigatiemenu alsnog meer dan nuttig zijn.

Gebruik ze niet op landings- en bestelformulieren

De focus moet bij deze pagina’s op converteren liggen. Jij wil nu effectief de buit binnenhalen en de bezoeker moet zich 100% concentreren op deze taak.

Een statisch menu zorgt in deze context ook al over afleiding en verleiding om te ‘vluchten’, een sticky menu mogelijk nog meer.

De conversieverschillen tussen dit soort pagina’s met en zonder navigatie zijn groot. Het varieert van 1% tot 30%.

Landings- en bestelpagina’s zijn speciale (of in het jargon, dedicated) webformulieren, voorzie deze van een minimale header en footer.

Plaats in de header op deze pagina's enkel een logo/bedrijfsnaam. Wanneer de gebruiker hierop klikt dan moet hij naar de homepagina gebracht worden.

Gebruik een sticky menu meestal niet op een mobiele website

Een mobielscherm is nu eenmaal veel kleiner en het is meestal geen goed idee om de heel schaarse ruimte te schenken aan een permanent zichtbaar menu.

Doch kan het de moeite lonen om het eens uit te testen. De ene website is nu eenmaal de andere niet. Allemaal hebben ze hun specifieke doelen en publiek.

Op een website met vooral korte pagina’s schiet het zijn doel voorbij

Bestaat je website vooral uit korte pagina’s, dan is een sticky navigatie overbodig.

Conclusie

Conclusie

Een sticky navigatie heeft enorme voordelen, gewoon doen dus.

Toch kan je ze beter niet gebruiken op landings- en bestelpagina’s. Daar wil je de gebruikers geen resem keuzes geven om de pagina te verlaten.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

89 bezoekers deelden gemiddeld 4.9 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon