Kost een spelfout op je website je geld?
Kost een spelfout op je website je geld?
- Spellingfouten kunnen je reputatie schaden.
- Zorgen voor omzetverlies.
- Niet elke doelgroep is even kritisch voor spelfouten.
Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken
Home > Usability tips > Teksten > Kost een spelfout op je website je geld?
… > Teksten > …
Spellingsfouten kosten je omzet
Spellingsfouten kosten je omzet
Dit werd al onderzocht in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Uiteraard toen nog niet op websites, wel in advertenties en direct mails. Zelfs een kleine spelfout draaide uit op omzetverlies.
Ook op websites werd het diverse keren al dan niet bewust uitgeprobeerd.
Charles Duncombe, eigenaar van o.a. Tightsplease, zag de conversie met 80% stijgen nadat ze een spelfout hadden aangepast. Op een categoriepagina was het woord “Tights” verkeerd gespeld als “Tihgts”.
De gevolgen van spelfouten zijn bijvoorbeeld ook te meten op een datingsite. Profielen met geen spelfouten worden aantrekkelijker bevonden en meer gekozen, dan degene die wel spelfouten bevatten.
Je hebt maar één kans op een eerste indruk, slechte spelling haalt deze omlaag
Je hebt maar één kans op een eerste indruk, slechte spelling haalt deze omlaag
Brian Jeffrey Fogg, een Amerikaanse gedragswetenschapper van Stanford University, stelt dat er 4 vormen van geloofwaardigheid zijn:
Oppervlakkige geloofwaardigheid
Een mooie website krijgt onmiddellijk meer krediet dan een lelijke.
Vermoedelijke geloofwaardigheid
Algemene veronderstellingen. Iets wat bekend is, geloven we eerder dan onbekende bronnen.
Gerenommeerde geloofwaardigheid
Referenties van derden. Dat kan in je directe omgeving zijn (familie, vrienden, collega’s) maar ook onbekenden op websites (klantenervaringen).
Verdiende geloofwaardigheid
Persoonlijke ervaringen met het bedrijf, een goede afhandeling met de klantenservice, maar ook website-teksten met spelfouten zitten in deze categorie.
Fogg ontdekte ook dat verschillende doelgroepen anders reageren op spelfouten:
- Mannen vinden spelfouten doorgaans erger dan vrouwen.
- Jongeren zijn, verrassend misschien, strenger voor websites met spelfouten.
- Ook hogeropgeleiden en mensen met een hoger inkomen hechten meer belang aan onberispelijke teksten.
Bruce Vanden Bergh en Helen Katz stelden dan weer in een ander onderzoek dat het overgrote deel van de mensen de geloofwaardigheid meer linken met de representatie van een tekst dan met de autoriteit, expertise en reputatie van de auteur achter de tekst.
Het gaat vooral om geloofwaardigheid en dus vertrouwen
Het gaat vooral om geloofwaardigheid en dus vertrouwen
Eén spelfout kan al een verschil maken, een 2de maakt het erger, een 3de nog erger, etc.
Wanneer er spelfouten aanwezig zijn en er zijn andere ‘markers’ die weinig vertrouwen inboezemen (én dan beginnen de bezoekers er ook meer op te letten) dan stijgt het wantrouwen en daalt de conversie.
Opzettelijk een spelfout maken voor Google?
Opzettelijk een spelfout maken voor Google?
Neen, niet doen. Google vangt tegenwoordig deze spelfouten op en geeft je doorgaans toch hetzelfde zoekresultaat.
Mocht je uitzonderlijk toch eens een extra bezoeker hierdoor op je website verkrijgen, dan betaal je daar nog steeds een hoge prijs voor: reputatieschade, minder vertrouwen, minder omzet.
Niet elke spelfout is evenveel waard
Niet elke spelfout is evenveel waard
Bezoekers plaatsen niet alle spelfouten op dezelfde lijn.
Eentje vol in het zicht, in een titel bijvoorbeeld, weegt zwaarder door dan verscholen in een tekst eronder. Ook al omdat deze laatste minder zal opgemerkt worden natuurlijk.
Idem dito met moeilijke woorden. Bij deze zijn we vergevingsgezinder. “Ik wordt mooier met de dag”, kost je meer reputatiepunten dan pakweg hippopotomonstrosesquippedaliofobie verkeerd spellen.
Wie je bent speelt ook een rol. Een landbouwer in aardappelen komt mogelijk met meer weg dan een webschrijver. Alhoewel de reputatie van deze laatste uiteraard ook een rol speelt.
Zelfs het soort webpagina is bepalend. We zijn minder kritisch voor een spelfout in een weblogartikel dan voor dezelfde fout op je home-, landings- of bestelpagina.
Conclusie
Conclusie
Dit mag duidelijk zijn: doe je best, tracht spelfouten te vermijden en dit in het bijzonder op je belangrijkste pagina’s.
Gebruik een goede spellingscontrole en laat je schrijfsels nalezen door derden.
Hoe goed je ook kan spellen, je eigen spelfouten zie je na verloop van tijd niet meer.
Ook kan je je teksten eens enkele dagen tot een week even niet bekijken. Dan zijn deze uit je ‘systeem’ en zal het zelf detecteren van kemels vlotter verlopen.
Edwin Waelbers
Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.
Deel dit artikel
Beoordeel dit artikel
Bekijk ook
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
