• Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
Logo en bedrijfsnaam van Perita
Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

  • Wat is usability?
  • Tips
  • Over mij
  • Contact
  • Home
  • Quick Win Consult
  • Expert Advies
  • Toptakenanalyse
  • Gebruikersonderzoek

Kost een spelfout op je website je geld?

Kost een spelfout op je website je geld?

  • Spellingfouten kunnen je reputatie schaden.
  • Zorgen voor omzetverlies.
  • Niet elke doelgroep is even kritisch voor spelfouten.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'
Download je gratis e-book

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Home > Usability tips > Teksten > Kost een spelfout op je website je geld?

… > Teksten > …

Spellingsfouten kosten je omzet

Spellingsfouten kosten je omzet

Dit werd al onderzocht in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Uiteraard toen nog niet op websites, wel in advertenties en direct mails. Zelfs een kleine spelfout draaide uit op omzetverlies.

Ook op websites werd het diverse keren al dan niet bewust uitgeprobeerd.

Charles Duncombe, eigenaar van o.a. Tightsplease, zag de conversie met 80% stijgen nadat ze een spelfout hadden aangepast. Op een categoriepagina was het woord “Tights” verkeerd gespeld als “Tihgts”.

De gevolgen van spelfouten zijn bijvoorbeeld ook te meten op een datingsite. Profielen met geen spelfouten worden aantrekkelijker bevonden en meer gekozen, dan degene die wel spelfouten bevatten.

Je hebt maar één kans op een eerste indruk, slechte spelling haalt deze omlaag

Je hebt maar één kans op een eerste indruk, slechte spelling haalt deze omlaag

Brian Jeffrey Fogg, een Amerikaanse gedragswetenschapper van Stanford University, stelt dat er 4 vormen van geloofwaardigheid zijn:

Oppervlakkige geloofwaardigheid

Een mooie website krijgt onmiddellijk meer krediet dan een lelijke.

Vermoedelijke geloofwaardigheid

Algemene veronderstellingen. Iets wat bekend is, geloven we eerder dan onbekende bronnen.

Gerenommeerde geloofwaardigheid

Referenties van derden. Dat kan in je directe omgeving zijn (familie, vrienden, collega’s) maar ook onbekenden op websites (klantenervaringen).

Verdiende geloofwaardigheid

Persoonlijke ervaringen met het bedrijf, een goede afhandeling met de klantenservice, maar ook website-teksten met spelfouten zitten in deze categorie.

Fogg ontdekte ook dat verschillende doelgroepen anders reageren op spelfouten:

  • Mannen vinden spelfouten doorgaans erger dan vrouwen.
  • Jongeren zijn, verrassend misschien, strenger voor websites met spelfouten.
  • Ook hogeropgeleiden en mensen met een hoger inkomen hechten meer belang aan onberispelijke teksten.

Bruce Vanden Bergh en Helen Katz stelden dan weer in een ander onderzoek dat het overgrote deel van de mensen de geloofwaardigheid meer linken met de representatie van een tekst dan met de autoriteit, expertise en reputatie van de auteur achter de tekst.

Het gaat vooral om geloofwaardigheid en dus vertrouwen

Het gaat vooral om geloofwaardigheid en dus vertrouwen

Eén spelfout kan al een verschil maken, een 2de maakt het erger, een 3de nog erger, etc.
Wanneer er spelfouten aanwezig zijn en er zijn andere ‘markers’ die weinig vertrouwen inboezemen (én dan beginnen de bezoekers er ook meer op te letten) dan stijgt het wantrouwen en daalt de conversie.

Opzettelijk een spelfout maken voor Google?

Opzettelijk een spelfout maken voor Google?

Neen, niet doen. Google vangt tegenwoordig deze spelfouten op en geeft je doorgaans toch hetzelfde zoekresultaat.

Mocht je uitzonderlijk toch eens een extra bezoeker hierdoor op je website verkrijgen, dan betaal je daar nog steeds een hoge prijs voor: reputatieschade, minder vertrouwen, minder omzet.

Niet elke spelfout is evenveel waard

Niet elke spelfout is evenveel waard

Bezoekers plaatsen niet alle spelfouten op dezelfde lijn.

Eentje vol in het zicht, in een titel bijvoorbeeld, weegt zwaarder door dan verscholen in een tekst eronder. Ook al omdat deze laatste minder zal opgemerkt worden natuurlijk.

Idem dito met moeilijke woorden. Bij deze zijn we vergevingsgezinder. “Ik wordt mooier met de dag”, kost je meer reputatiepunten dan pakweg hippopotomonstrosesquippedaliofobie verkeerd spellen.

Wie je bent speelt ook een rol. Een landbouwer in aardappelen komt mogelijk met meer weg dan een webschrijver. Alhoewel de reputatie van deze laatste uiteraard ook een rol speelt.

Zelfs het soort webpagina is bepalend. We zijn minder kritisch voor een spelfout in een weblogartikel dan voor dezelfde fout op je home-, landings- of bestelpagina.

Conclusie

Conclusie

Dit mag duidelijk zijn: doe je best, tracht spelfouten te vermijden en dit in het bijzonder op je belangrijkste pagina’s.

Gebruik een goede spellingscontrole en laat je schrijfsels nalezen door derden.

Hoe goed je ook kan spellen, je eigen spelfouten zie je na verloop van tijd niet meer.

Ook kan je je teksten eens enkele dagen tot een week even niet bekijken. Dan zijn deze uit je ‘systeem’ en zal het zelf detecteren van kemels vlotter verlopen.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers
Stuur mij een berichtje

Of bel mij op +32 (0) 15 86 06 61

Bel mij

Of stuur mij een berichtje

Deel dit artikel

Tweet

Beoordeel dit artikel

125 bezoekers deelden gemiddeld 4.9 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

  • Testimonials moet je niet overwegen maar gewoon doen
  • U of jij gebruiken op je website, wat is het beste?
  • Spelling mistakes ‘cost millions’ in lost online sales BBC News

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon

Recente tips

Recente tips

● Sticky navigatie menu? Doen, maar niet altijd
● Verwijder je diensten menulabel
● Kost een spelfout op je website je geld?
● Video backgrounds op je website zijn een slecht idee

● Lees alle gebruiksvriendelijke tips

Omdat vertrouwen belangrijk is

Omdat vertrouwen belangrijk is

Niet goed geld terug garantie
Logo van UXPA
Logo van Let's Encrypt
Logo van FSC

Garantie, ethiek, veiligheid en milieu

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Laat maar komen!
Mis geen enkele tip meer
Laat maar komen!

Mis geen enkele tip meer

Volg Perita op Sociale Media

Volg Perita op Twitter
Twitter
Volg Perita op LinkedIn
Linkedln

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden - Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d

Sitemap - Over mij - Contact

Alle Rechten Voorbehouden

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita

Algemene voorwaarden - Privacybelei​d - Sitemap - Over mij - Contact

Logo van PeritaCopyright © 2021 by Perita - Alle Rechten Voorbehouden