Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

Sitemap gebruiksvriendelijk maken

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Sitemaps ondersteunen bezoekers die de weg hebben verloren
  • Ze worden doorgaans weinig gebruikt
  • Omdat ze spotgoedkoop worden gebouwd, hebben ze alsnog hun nut

Ontdek wat mensen op je website doen

Verkrijg 3 waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Exclusieve persoonlijke tips.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Gratis en vrijblijvend.

Dit is de start van een fantastisch avontuur.

Tips over Sitemaps

Gebruik ze niet als primaire navigatie
Sitemaps zijn secundaire menusystemen, vergelijkbaar met kruimelpaden. Je primaire navigatie-elementen en je zoekfunctie blijven belangrijker voor je bezoekers.

Begraaf de toegang naar de sitemap niet diep in de website
Plaats gewoon een linkje onderaan elke webpagina, in je footer dus.

Zorg dat de toegang naar de sitemap overal consistent bereikbaar is
Zorg dat de sitemap bereikbaar is op elke pagina en dit op dezelfde manier

Verstop de link naar de sitemap niet tussen veel andere menu items
Wanneer mensen veel keuze hebben, dan wordt de kans ook groter dat ze er overkijken.

Maak er geen call-to-action van
De toegang naar je sitemap is geen toptaak. Geef dit niet de belangrijkste aandacht.

Gebruik het woord 'Sitemap'
De meeste Nederlandstalige websites doen dit, het verhoogt de herkenbaarheid en verlaagt de leercurve.

Voeg het toe aan je zoekresultaten pagina
Wanneer je een interne zoekfunctie hebt op je website, voeg dan een linkje naar je sitemap toe bij de zoekresultaten pagina. De gebruiker is immers iets aan het zoeken en kan dit niet altijd vinden via de zoekfunctie. Help hem.

Hou de sitemap eenvoudig
Gewoon een lijstje met links, al dan niet hiërarchisch geordend en voorzien van categorieën volstaat. Vermijd ingewikkelde navigatie toestanden op je sitemap.

Zorg dat je sitemap klein blijft
Sommige sitemaps zijn gigantisch, waardoor ze hun doel compleet voorbij schieten.

Onderhoud je sitemap
Voeg nieuwe pagina’s toe en verwijder linkjes naar verwijderde pagina’s.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord