Richtlijnen voor een goede contactpagina op je website

Richtlijnen voor een goede contactpagina op je website

  • Ongeveer 44% van je bezoekers verlaat je website omdat je geen of onvolledige contactinformatie hebt.
  • Een contactpagina wordt ook gebruikt om te verifiëren of je bonafide bent.
  • Je bent wettelijk verplicht om een aantal contactgegevens toegankelijk te communiceren.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Je contactpagina is belangrijker dan je denkt. Je bezoekers gebruiken deze niet alleen om je te contacteren, ze gebruiken het ook om te verifiëren of je wel te vertrouwen bent.

Ondernemers moeten verplicht een rits dingen vermelden op hun website. Een aantal van deze zaken kunnen perfect op je contactpagina verschijnen. Meestal hebben ze immers ook een praktisch nut (je kunnen contacteren bv.) en/of verhogen ze je betrouwbaarheid.

Hoe en waar linken naar je contactpagina?

Hoe en waar linken naar je contactpagina?

Indien je plaats hebt in je belangrijkste navigatiemenu, doe het dan daar, dat is ideaal. Liefst als laatste item in dit menu. Zo doen de meeste bedrijven het en dit is ook wat je gebruikers verwachten.

Heb je echt geen plek, plaats het dan in een facility menu (een kort menu meestal in een kleiner lettertype rechtsboven je belangrijkste navigatiemenu).

Ook al heb je bovenaan een toegang voorzien naar je contactpagina, herhaal het nog eens onderaan (de footer) je website. Sommige mensen gaan daar automatisch zoeken hoe ze je kunnen bereiken.

Gebruik als link-omschrijving ‘Contact’, ‘Contacteer mij’, ‘Contacteer ons’ of 'Contactpagina'.

Hang niet de frivole uit met zaken zoals:

  • Get in touch!
  • De koffie staat klaar
  • Waar kan je ons vinden?
  • ...

Verstop je contactpagina niet

Verstop je contactpagina niet

Sommige websites verstoppen een linkje in een dropdown-menu, nog andere plaatsen de contactgegevens enkel in hun ‘Over ons’ of ‘Over mij’-pagina.

Beide zijn geen goed idee. Zorg dat je altijd een aparte contactpagina hebt die eenvoudig rechtstreeks is te bereiken.

Naargelang de situatie mag je wel je contactgegevens herhalen op je ‘Over ons’ of ‘Over mij’-pagina.

Conclusie

Conclusie

Speel in op je bezoekers hun voorkeuren en voorzie in verschillende manieren om je te contacteren. Dringendheid, gewoonte, vertrouwen, beschikbare tijd e.a. zaken spelen mee op welke manier ze je willen contacteren.

Verstop je contactpagina niet, zorg dat deze snel en voorspelbaar te bereiken is.

Bezoekers gebruiken een contactpagina ook om na te kijken of je wel een echt bedrijf bent.

Geen, een onvolledige of een te goed verstopte contactpagina kost je gemiddeld 44% van je bezoekers. Met bovenstaande richtlijnen kan alvast jij dit voorkomen.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

77 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon