Plaats je logo en bedrijfsnaam aan de linkerkant
Plaats je logo en bedrijfsnaam aan de linkerkant
- 89% meer mensen zullen je logo/bedrijfsnaam beter herinneren t.o.v. een plaatsing aan de rechterkant.
- 6 keer meer mensen zullen je logo/bedrijfsnaam gebruiken om te navigeren, t.o.v. een plaatsing centraal.
- Mensen moeten je logo/bedrijfsnaam 5 à 7 keer zien alvorens ze het zich kunnen herinneren.

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken
Home > Usability tips > Design > Plaats je logo en bedrijfsnaam aan de linkerkant
... > Design > ...
De linker bovenkant krijgt het meeste aandacht
De linker bovenkant krijgt het meeste aandacht
In de westerse wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar onder. Het is een startpunt waar het lezen begint. Ook op websites is dit zo. Bij het betreden van een nieuwe webpagina krijgt de linker bovenkant veruit het meeste aandacht.
Dit kan je goed meten met bijvoorbeeld eye-track apparatuur. De aandacht voor een webpagina (boven de vouwlijn of fold) volgt meestal dit patroon:

Meeste aandacht
Gemiddelde aandacht
Minste aandacht
Een andere oorzaak waarom de linker bovenkant zoveel aandacht krijgt, komt omdat het logo met bedrijfsnaam daar bijna altijd staat.
Eén van de eerste dingen die mensen doen op een nieuwe website, is controleren of ze bij het juiste bedrijf of organisatie zijn terechtgekomen.
De meeste websites doen dit al
De meeste websites doen dit al
Hierdoor is het een soort van conventie, een ongeschreven regel.
Mensen hebben zichzelf geleerd dat je bedrijfsnaam/logo meestal aan de linker bovenkant staat. Hiervan afwijken zorgt ervoor dat meer mensen je website onmiddellijk verlaten. Ze verwachten dat je bedrijfsnaam/logo aan de linkerkant staat, ze vinden het niet en door aandachtsblindheid merken ze niet op dat het centraal of aan de rechterkant staat.
Jij weet dat het daar staat, dus jij let er op. Maar zij niet.
Doe jezelf en je gebruikers een plezier en hergebruik kennis die ze al elders hebben vergaard.
Het is beter voor je marketing
Het is beter voor je marketing
Mensen moeten doorgaans 5 tot 7 keer je logo/bedrijfsnaam zien alvorens ze later het zich kunnen herinneren.

Door het logo/bedrijfsnaam aan de linkerkant te zetten i.p.v. aan de rechterkant zullen achteraf 89% meer mensen hiertoe in staat zijn.
Aan de linkerkant wordt het meer gebruikt als navigatiemiddel
Aan de linkerkant wordt het meer gebruikt als navigatiemiddel
Je combinatie logo/bedrijfsnaam wordt ook gebruikt als navigatiemiddel om terug te keren naar je homepagina. De meeste mensen weten dit.
Een logo/bedrijfsnaam aan de linkerkant wordt 6 keer meer gebruikt als navigatiemiddel t.o.v. een variant die centraal wordt geplaatst.
Een logo in het midden heeft doorgaans ook een nadelig gevolg voor het gebruik van je belangrijkste top navigatiemenu. Door de gedwongen splitsing van dit menu, wordt het minder gebruikt.
Je bent niet arty-farty speciaal door je logo/bedrijfsnaam centraal of rechts te plaatsen
Je bent niet arty-farty speciaal door je logo/bedrijfsnaam centraal of rechts te plaatsen
Sommige webdesigners, marketeers e.a. veronderstellen dat door de afwijkende locatie je onderscheidend en specialer bent t.o.v. de concurrentie.
NNGroup heeft specifiek deze perceptie getest en stelde weinig tot geen verschil vast.
Telt dit ook allemaal op mobiele websites?
Telt dit ook allemaal op mobiele websites?
Veel minder. Gezien de context (het kleine scherm) zal je daar minder tot geen nadelen ondervinden. Toch kan het alsnog een rol beginnen spelen op smartphones met een groter scherm.
Conclusie
Conclusie
Er is geen enkele reden om je combinatie logo/bedrijfsnaam niet op de linkerkant te zetten.
Zowel voor je marketing, herkenbaarheid, herinnering als usability is dit zonder enige twijfel de beste locatie om je logo en bedrijfsnaam te plaatsen.
Edwin Waelbers
Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.
Deel dit artikel
Beoordeel dit artikel
Bekijk ook
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
