Plaats je logo en bedrijfsnaam aan de linkerkant

Plaats je logo en bedrijfsnaam aan de linkerkant

  • 89% meer mensen zullen je logo/bedrijfsnaam beter herinneren t.o.v. een plaatsing aan de rechterkant.
  • 6 keer meer mensen zullen je logo/bedrijfsnaam gebruiken om te navigeren, t.o.v. een plaatsing centraal.
  • Mensen moeten je logo/bedrijfsnaam 5 à 7 keer zien alvorens ze het zich kunnen herinneren.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

De linker bovenkant krijgt het meeste aandacht

De linker bovenkant krijgt het meeste aandacht

In de westerse wereld lezen we van links naar rechts en van boven naar onder. Het is een startpunt waar het lezen begint. Ook op websites is dit zo. Bij het betreden van een nieuwe webpagina krijgt de linker bovenkant veruit het meeste aandacht.

Dit kan je goed meten met bijvoorbeeld eye-track apparatuur. De aandacht voor een webpagina (boven de vouwlijn of fold) volgt meestal dit patroon:

Computerscherm met heatmap

Meeste aandacht

Gemiddelde aandacht

Minste aandacht

Een andere oorzaak waarom de linker bovenkant zoveel aandacht krijgt, komt omdat het logo met bedrijfsnaam daar bijna altijd staat.

Eén van de eerste dingen die mensen doen op een nieuwe website, is controleren of ze bij het juiste bedrijf of organisatie zijn terechtgekomen.

De meeste websites doen dit al

De meeste websites doen dit al

Hierdoor is het een soort van conventie, een ongeschreven regel.

Mensen hebben zichzelf geleerd dat je bedrijfsnaam/logo meestal aan de linker bovenkant staat. Hiervan afwijken zorgt ervoor dat meer mensen je website onmiddellijk verlaten. Ze verwachten dat je bedrijfsnaam/logo aan de linkerkant staat, ze vinden het niet en door aandachtsblindheid merken ze niet op dat het centraal of aan de rechterkant staat.

Jij weet dat het daar staat, dus jij let er op. Maar zij niet.

Doe jezelf en je gebruikers een plezier en hergebruik kennis die ze al elders hebben vergaard.

Het is beter voor je marketing

Het is beter voor je marketing

Mensen moeten doorgaans 5 tot 7 keer je logo/bedrijfsnaam zien alvorens ze later het zich kunnen herinneren.

39% van de mensen kan zich een logo op de linkerkant zich achteraf nog herinneren, terwijl slechts 21% dit kan wanneer hetzelfde logo op de rechterkant staat

Door het logo/bedrijfsnaam aan de linkerkant te zetten i.p.v. aan de rechterkant zullen achteraf 89% meer mensen hiertoe in staat zijn.

Aan de linkerkant wordt het meer gebruikt als navigatiemiddel

Aan de linkerkant wordt het meer gebruikt als navigatiemiddel

Je combinatie logo/bedrijfsnaam wordt ook gebruikt als navigatiemiddel om terug te keren naar je homepagina. De meeste mensen weten dit.

Een logo/bedrijfsnaam aan de linkerkant wordt 6 keer meer gebruikt als navigatiemiddel t.o.v. een variant die centraal wordt geplaatst.

Een logo in het midden heeft doorgaans ook een nadelig gevolg voor het gebruik van je belangrijkste top navigatiemenu. Door de gedwongen splitsing van dit menu, wordt het minder gebruikt.

Je bent niet arty-farty speciaal door je logo/bedrijfsnaam centraal of rechts te plaatsen

Je bent niet arty-farty speciaal door je logo/bedrijfsnaam centraal of rechts te plaatsen

Sommige webdesigners, marketeers e.a. veronderstellen dat door de afwijkende locatie je onderscheidend en specialer bent t.o.v. de concurrentie.

NNGroup heeft specifiek deze perceptie getest en stelde weinig tot geen verschil vast.

Telt dit ook allemaal op mobiele websites?

Telt dit ook allemaal op mobiele websites?

Veel minder. Gezien de context (het kleine scherm) zal je daar minder tot geen nadelen ondervinden. Toch kan het alsnog een rol beginnen spelen op smartphones met een groter scherm.

Conclusie

Conclusie

Er is geen enkele reden om je combinatie logo/bedrijfsnaam niet op de linkerkant te zetten.

Zowel voor je marketing, herkenbaarheid, herinnering als usability is dit zonder enige twijfel de beste locatie om je logo en bedrijfsnaam te plaatsen.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

59 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon