Onder Constructie pagina's zijn zelden een goed idee
Onder Constructie pagina's zijn zelden een goed idee
- Een afzonderlijke webpagina is voor de websitebezoeker nooit Onder Constructie. Hij krijgt deze gewoon niet te zien.
- Volledige websites in ontwikkeling mag je wel Onder Constructie plaatsen. Maar vertel de bezoeker wie je bent, wat je doet en vermeld wanneer de website ‘live’ gaat.
- Geef de bezoekers alle contactmogelijkheden mee die jij in huis hebt.

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken
Home > Usability tips > Help, feedback en fouten > Onder Constructie pagina's zijn zelden een goed idee
... > Help, feedback en fouten > ...
Wat zijn Onder Constructie pagina’s?
Wat zijn Onder Constructie pagina’s?
Dit zijn pagina's die aangeven dat er gewerkt wordt aan de website of een bepaalde pagina.
Ze worden ook gebruikt bij nieuwe websites. Het domein is al aangekocht en goedbedoeld willen ze de mensheid laten weten dat er binnenkort iets staat te gebeuren. Spannend!
Onder Constructie pagina’s zag je vroeger wel meer, maar ze bestaan nog steeds en zijn nog steeds niet populair bij websitegebruikers. Het is na linkrot één van de belangrijkste zaken die ze maar wat graag naar de eeuwige jachtvelden zien verhuizen. Soms zijn ze onvermijdelijk, maar dan kan je het ook goed doen.
Foute Onder Constructie pagina's
Foute Onder Constructie pagina's





Hoe het gebruiksvriendelijk oplossen?
Hoe het gebruiksvriendelijk oplossen?
Afzonderlijke pagina’s op een website welke nog niet klaar zijn, geef je geen ‘onder constructie’ label.
Is de pagina nog niet klaar? Zorg gewoon dat de gebruiker er niet naartoe kan navigeren. Wat hij niet kan weten, zal hem niet deren.
Bij websites welke nog in ontwikkeling zijn en waarvan je alvast het domein hebt vastgelegd, kan je best de volgende richtlijnen opvolgen:
- Laat duidelijk weten wie jij bent.
- Vertel kort en krachtig wat je doet. Een paar lijntjes is voldoende.
- Gebruik geen marketing lingo.
- Vermeld dat de website nog in ontwikkeling is en geef mee wanneer deze klaar zal zijn.
- Geef de websitebezoeker tal van contactmogelijkheden:
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Fysiek adres
- Linkjes naar je eventuele sociale media accounts
- Een ultra kort invulformulier gebruiken, waarbij je enkel naar de bezoeker zijn e-mailadres en berichtje vraagt, is geen overbodige luxe. Maak de drempel immers zo laag mogelijk en hou er rekening mee dat verschillende mensen je op verschillende manieren willen contacteren.
- Gebruik geen intro filmpjes. Die zijn sowieso zelden een goed idee, bij coming soon pagina’s zijn ze wellicht nog irritanter.
- Hang de flauwe plezante niet uit met zaken zoals “Wij zijn zo druk bezig met onze klanten, dat we geen tijd hebben voor onze eigen website”. Gebruikers zijn al iet of wat geïrriteerd doordat ze een Onder Constructie pagina zien, maak het niet erger.
- Het ijzer smeden als het heet is, is geen slecht idee. Vraag naar bezoekers hun e-mailadres en geef ze iets:
- Een klein PDF-boekje met tips
- Een kortingsbon
- Een (tijdelijke) gratis account voor je diensten.
Creëer goedwillendheid en laat de marketeer in je eens compleet loos gaan. Gebruik later het verkregen e-mailadres om ze te laten weten dat de website klaar is. - ...
Edwin Waelbers
Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.
Deel dit artikel
Beoordeel dit artikel
Bekijk ook
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
