Home > Klantvriendelijke TipsMensen lezen webpagina's amper

Mensen lezen webpagina's amper

Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen

  • We lezen gemiddeld ongeveer een kwart van een webpagina
  • Mensen lezen een webpagina doorgaans niet woord voor woord, ze scannen en zoeken naar informatie die voor hen relevant is
  • We kunnen dit scannen ondersteunen

De bezoekers van je website komen bijna altijd langs met een specifiek doel:

  • Tot hoe laat zijn die mannen open?
  • Wat was hun telefoonnummer nu weer?
  • Hebben zij product xyz op voorraad?
  • Wat moet het kosten?
  • ...

Om deze doelen te bereiken hebben wij allemaal een goede strategie ontwikkeld: het scannen.

Wat is scannen?

Dit is een onbewuste tactiek waarbij we razendsnel een pagina doorlopen en zoeken naar:

  • De conclusie bovenaan (wanneer deze aanwezig is)
  • Vetgedrukte woorden
  • Hyperlinkjes
  • Zinvolle tussentitels
  • Snel te verwerken lijstjes, zoals deze opsomming met bullets
  • ...

Wanneer we veronderstellen "dit is de informatie die ik zocht", dan willen we korte paragrafen daar in de buurt wel eens woord voor woord gaan lezen.

De andere informatie (ongeveer 75%) wordt niet of amper gelezen, gewoon omdat dit voor de bezoeker totaal geen nut heeft.

Waarom scannen we?

Omwille van de efficiëntie:

  • We zijn bijna altijd gehaast.
  • Meestal moet je niet alles lezen.
  • We zijn verdomd goed in dat scannen.

Hoe het scannen ondersteunen?

Pas het volgende toe en je bezoekers zullen tevreden zijn, omdat ze snel hun doel konden bereiken:

  • Maak gebruik van de omgekeerde piramidestructuur: zet je conclusie of de sleutelinformatie bovenaan je tekst.
  • Maak gebruik van tussentitels en hou deze kort.
  • Gebruik goede hyperlinkjes zonder mystery meat. Geef deze een zinvolle omschrijving en gebruik dus geen 'Klik hier' of 'Lees meer' toestanden.
  • Zet strategisch het vet-attribuut in. Cursief kan je dan weer beter vermijden, dat leest op een scherm nog altijd beduidend minder goed en snel.
  • Bij opsommingen: gebruik bullets of cijfers.
  • Gebruik korte paragrafen.
  • Gebruik kadertjes en tabellen, al dan niet met een gekleurde achtergrond, om sleutelinformatie te laten opvallen.
  • Bezig geen jargon of vaktaal. En wanneer het toch moet, link naar een verklarende pagina.
  • Hou ook je volledige tekst kort.

Bekijk ook:

Vond je dit artikel interessant? Doe dan het volgende:

Bezorg jezelf elke week een gratis nieuwe tip:


Of deel dit artikel met vrienden en collega's:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Bestel je Expert Advies Rapport voor je eigen website

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's
Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen