Mensen lezen webpagina's amper

  • We lezen gemiddeld ongeveer een kwart van een webpagina
  • Mensen lezen een webpagina doorgaans niet woord voor woord, ze scannen en zoeken naar informatie die voor hen relevant is
  • We kunnen dit scannen ondersteunen

De bezoekers van je website komen bijna altijd langs met een specifiek doel:

  • Tot hoe laat zijn die mannen open?
  • Wat was hun telefoonnummer nu weer?
  • Hebben zij product xyz op voorraad?
  • Wat moet het kosten?
  • ...

Om deze doelen te bereiken hebben wij allemaal een goede strategie ontwikkeld: het scannen.

Wat is scannen?

Dit is een onbewuste tactiek waarbij we razendsnel een pagina doorlopen en zoeken naar:

  • De conclusie bovenaan (wanneer deze aanwezig is)
  • Vetgedrukte woorden
  • Hyperlinkjes
  • Zinvolle tussentitels
  • Snel te verwerken lijstjes, zoals deze opsomming met bullets
  • ...

Wanneer we veronderstellen "dit is de informatie die ik zocht", dan willen we korte paragrafen daar in de buurt wel eens woord voor woord gaan lezen.

De andere informatie (ongeveer 75%) wordt niet of amper gelezen, gewoon omdat dit voor de bezoeker totaal geen nut heeft.

Waarom scannen we?

Omwille van de efficiëntie:

  • We zijn bijna altijd gehaast.
  • Meestal moet je niet alles lezen.
  • We zijn verdomd goed in dat scannen.

Verkrijg jij te weinig klanten via je website?

Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.

Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.

  • Gratis en vrijblijvend.
  • Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.

Hoe het scannen ondersteunen?

Pas het volgende toe en je bezoekers zullen tevreden zijn, omdat ze snel hun doel konden bereiken:

  • Maak gebruik van de omgekeerde piramidestructuur: zet je conclusie of de sleutelinformatie bovenaan je tekst.
  • Maak gebruik van tussentitels en hou deze kort.
  • Gebruik goede hyperlinkjes zonder mystery meat. Geef deze een zinvolle omschrijving en gebruik dus geen 'Klik hier' of 'Lees meer' toestanden.
  • Zet strategisch het vet-attribuut in. Cursief kan je dan weer beter vermijden, dat leest op een scherm nog altijd beduidend minder goed en snel.
  • Bij opsommingen: gebruik bullets of cijfers.
  • Gebruik korte paragrafen.
  • Gebruik kadertjes en tabellen, al dan niet met een gekleurde achtergrond, om sleutelinformatie te laten opvallen.
  • Bezig geen jargon of vaktaal. En wanneer het toch moet, link naar een verklarende pagina.
  • Hou ook je volledige tekst kort.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Megafoon