Maak je header zo klein mogelijk

  • Websites zijn geen kunst, het zijn gebruiksvoorwerpen. Probeer deze zo bruikbaar mogelijk te maken.
  • Grote headers kunnen de navigatie verstoren en kunnen het het inladen van een pagina langer laten duren.
  • Met een kleine header kan jij meer laten zien wat je in huis hebt. Veel belangrijker dan een mooie grote afbeelding.
  • Een grote header gebruiken op je website kan je vergelijken met een naakte mooie vrouw voor je etalage zetten: zij krijgt alle aandacht, je etalage niet.

Grote headers welke dikwijls het volledige scherm bezetten met één of andere prachtige foto worden wel meer gebruikt. Het excuus heet dan: we moeten de bezoeker in de sfeer brengen én we moeten toch opvallen? Toegeven, soms zitten er echt wel mooie pareltjes tussen. Helaas zijn ze geen goed idee:

  • Ze zorgen voor afleiding.
  • Ondersteunen de bezoeker niet in zijn doelen.
  • Zorgen voor andere problemen: navigeren wordt soms lastiger en het laden van een pagina kan langer duren.

Wat is een header?

De header is het gedeelte boven de broodtekst of inhoud. Op deze website is dit de header:

Header van de Perita website

Deze is klein zodat er veel plaats is voor de inhoud er onder.

Hoe het niet moet

Ik heb even de homepagina van Perita aangepast, dit soort kunst zie je dus wel meer:

Je ziet zelf wat er aan de hand is:

  • De ondersteuning van de toptaken is minder goed.
  • Informatie wordt geduwd onder de vouwlijn (de scheiding tussen wat zichtbaar is in je browser en de inhoud er onder). Bezoekers moeten gaan scrollen en zoeken wat Perita nu heeft aan te bieden en neen dat gaan ze niet allemaal doen.
  • De grote header zuigt alle aandacht naar zich toe. Net zoals een naakte mooie vrouw zou doen voor je etalage. Hierdoor krijgen belangrijkere zaken minder aandacht.

Afbeeldingen gebruiken mag

Moet bijna. Met een afbeelding trigger je gemakkelijker het reptielenbrein en krijgt je boodschap sneller aandacht.

Doch je afbeelding moet functioneel zijn.

  • Je product of dienst
  • Nog beter is laten zien hoe anderen je product of dienst gebruiken
  • Jezelf (of een andere 'gezicht van het bedrijf'), mensen doen nu eenmaal liever zaken met mensen
  • Een tevreden klant
  • ...

Gebruik dus geen foto's van machtige berglandschappen wanneer er geen verband is tussen je bedrijf zijn diensten of producten en die bergen.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

25 bezoekers deelden gemiddeld 4.2 sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon