Laat je klanten de pijn van het betalen vergeten
- Hoe minder iets op een prijs lijkt, hoe meer mensen willen betalen.
- Verklein of verwijder het valutateken en de mensen hebben minder ‘betaalpijn’.
Een studie van Cornell University toont aan dat de manier waarop prijzen worden afgebeeld invloed heeft op het bestedingsbedrag.
Ze zochten uit welke prijsweergave op een menukaart restaurantbezoekers het meest deed uitgeven:
- Numerieke waarde met dollar teken: $20.00
- Enkel een numerieke waarde zonder dollarteken en decimalen: 20
- Geschreven: twintig dollar
De onderzoekers ontdekten dat de gasten met de tweede methode beduidend meer uitgaven.
Waarom is dit zo?
Wanneer je het valutateken weglaat, dan wordt het bedrag een abstract iets en minder een uitgave. Als een uitgave geen uitgave meer is, dan willen mensen meer uitgeven.
Ze hebben met andere woorden minder betaalpijn.
Verkrijg jij te weinig klanten via je website?
Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.
Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.
- Gratis en vrijblijvend.
- Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
- Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.
Hoe praktisch toepassen op je website?
Je levert enkel in de eurozone? | Gebruik geen valutasymbool, eventueel vervang je het valutateken door .-Voorbeeld: 495,99.- |
Je levert ook buiten de eurozone? | Omdat je meerdere munteenheden gebruikt en om verwarring te voorkomen, beeld je het valutateken kleiner af.Voorbeeld: € 18,99 |
Wil je extra voordelig overkomen? | Gebruik geen cijfers na de komma.Voorbeeld: Geen 18,00 maar 18 |
Mag dit wel in België of Nederland?
Ja. Prijzen zijn bij wet verplicht altijd in euro. Eventueel vermeld je op de webpagina of in je algemene voorwaarden dat alle opgegeven prijzen worden uitgedrukt in euro.Edwin Waelbers
Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Deel dit artikel
Beoordeel dit artikel
bezoekers deelden gemiddeld sterren uit
Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen
Laten we het beter maken!
Bedankt voor de moeite!
Elke week een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
