Logo en bedrijfsnaam van Perita

Hyperlinkjes: 10 bruikbare tips

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Hyperlinkjes zijn eenvoudige interface elementen, toch worden ze op veel websites verkeerd gebruikt
  • Linkjes hebben best een blauwe kleur en zouden onderlijnd moeten zijn.

Zin in een proefritje?

Verkrijg 3 persoonlijke waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Geen advies dat iedereen krijgt, maar maatwerk. Perita bezoekt je website echt.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Snelle reactie gegarandeerd.

Gratis en vrijblijvend

10 tips over hyperlinks

  1. Geef ze een blauwe kleur. Ze hebben nu eenmaal die kleur gekregen sinds het ontstaan van het internet en de meeste websites respecteren deze conventie wel. Het verlaagt de leercurve en verhoogt de herkenbaarheid.

Microsoft heeft ooit eens onderzocht welke link kleur nu het beste was. Een blauwe dus, meer specifiek: het ging over HTML-kleurcode #0044CC.

Volgens Microsoft was deze ontdekking naar eigen zeggen $80 à $90 miljoen waard.

Mag je hier nooit van afwijken? Probeer het te vermijden, maar als de omgeving het niet toelaat, bijvoorbeeld bij een blauwe of ongepaste achtergrond, dan mag je wel een andere kleur nemen uiteraard. Ook in menu's mag je een andere kleur gebruiken. Het menu geeft voldoende context mee dat er iets valt aan te klikken.

  1. Onderstreep links. Wederom is dit een conventie en zal het de leercurve laten dalen en de herkenbaarheid verhogen. Gek genoeg is deze onderlijning eigenlijk minder goed voor de usability. Tekst die onderlijnd is, wordt nu eenmaal trager verwerkt. Toch is het beter om de conventie te volgen: gewoonte en herkenning zijn belangrijker.

Op dit punt mag je af en toe afwijken:

  • Menu
  • Sitemap
  • Een verzameling links

In bovenstaande situaties verstoort een onderstreping te veel het lezen en door de specifieke context zal de gebruiker (snel) begrijpen dat er iets kan aangeklikt worden.

Waarom is het beter om een link een blauwe kleur EN een onderlijning te geven?

Zoals eerder beschreven:

  • Het is een conventie. Mensen zijn het gewend.
  • Ook zijn er cognitieve psychologische redenen waarom dit beter is. Immers, hierdoor heeft een hyperlink 2 eigenschappen (de kleur en de onderlijning) waardoor ze afwijken van normale tekst en worden ze sneller opgemerkt als iets 'speciaal'.

    Het gevolg is dat we hierdor het scannen van webteksten beter ondersteunen.
  1. Gebruik ze consistent. Op de ene pagina rode links gebruiken en op de andere blauwe is geen goed idee. Uiteraard moet je altijd rekening houden met omgevingsfactoren, zoals achtergrond of context van gebruik.
  1. Laat andere tekst niet lijken op een hyperlink, gebruik voor gewone tekst niet de kleur van de hyperlink en onderlijn gewone tekst niet, wanneer je dit al doet bij je hyperlinks.
  1. Geef ze altijd een zinnige ankertekst. Stop met de verfoeilijke ‘klik hier’ linkjes.
  1. Open geen nieuw scherm of tabje na het klikken op een linkje. Maar uitzonderlijk kan het wel.
  1. Linkrot haalt het prestige van je website naar beneden. Zorg er dus voor dat je linkjes altijd aankomen op de plek van bestemming.
  1. Geef linkjes een geheugen. Degene welke al bezocht zijn, geef je een andere kleur. Het helpt de gebruiker om onnodig dezelfde pagina te bezoeken.

Linkjes in o.a. menu’s moeten niet aan deze conventie voldoen.

  1. Wanneer je met de muiscursor over een linkje zweeft, geeft deze dan een andere kleur. Het zal gebruikers helpen om duidelijk te maken dat er iets klikbaar is. Je verhoogt m.a.w. de affordance of functionele eigenschap.
  1. Gebruik mailto linkjes niet als de enige manier om je te contacteren. Veel mensen hebben niet graag dat ongevraagd hun e-mailclient opstart. Bovendien staat er een groot leger aan Gmail- en Hotmail-soldaten paraat die geen e-mailclient hebben. Zij moeten dus extra drempels overwinnen om je te kunnen contacteren. Velen beginnen er niet eens aan.

Voorzie altijd in een invulformulier, het haalt de drempel omlaag. Kan je dat zelf niet programmeren? Gebruik dan iets zoals wufoo.com.

Toch kan je beter ook een mailto linkje meegeven. Veel mensen hebben nu eenmaal een voorkeur om je toch via deze weg te benaderen. Geef ze een keuze.

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Bekijk ook

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt