Hyperlinkjes: 10 bruikbare tips

  • Hyperlinkjes zijn eenvoudige interface elementen, toch worden ze op veel websites verkeerd gebruikt
  • Linkjes hebben best een blauwe kleur en zouden onderlijnd moeten zijn.

Verkrijg jij te weinig klanten via je website?

Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.

Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.

  • Gratis en vrijblijvend.
  • Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.

10 tips over hyperlinks

  1. Geef ze een blauwe kleur. Ze hebben nu eenmaal die kleur gekregen sinds het ontstaan van het internet en de meeste websites respecteren deze conventie wel. Het verlaagt de leercurve en verhoogt de herkenbaarheid.

Microsoft heeft ooit eens onderzocht welke link kleur nu het beste was. Een blauwe dus, meer specifiek: het ging over HTML-kleurcode #0044CC.

Volgens Microsoft was deze ontdekking naar eigen zeggen $80 à $90 miljoen waard.

Mag je hier nooit van afwijken? Probeer het te vermijden, maar als de omgeving het niet toelaat, bijvoorbeeld bij een blauwe of ongepaste achtergrond, dan mag je wel een andere kleur nemen uiteraard. Ook in menu's mag je een andere kleur gebruiken. Het menu geeft voldoende context mee dat er iets valt aan te klikken.

  1. Onderstreep links. Wederom is dit een conventie en zal het de leercurve laten dalen en de herkenbaarheid verhogen. Gek genoeg is deze onderlijning eigenlijk minder goed voor de usability. Tekst die onderlijnd is, wordt nu eenmaal trager verwerkt. Toch is het beter om de conventie te volgen: gewoonte en herkenning zijn belangrijker.

Op dit punt mag je af en toe afwijken:

  • Menu
  • Sitemap
  • Een verzameling links

In bovenstaande situaties verstoort een onderstreping te veel het lezen en door de specifieke context zal de gebruiker (snel) begrijpen dat er iets kan aangeklikt worden.

Waarom is het beter om een link een blauwe kleur EN een onderlijning te geven?

Zoals eerder beschreven:

  • Het is een conventie. Mensen zijn het gewend.
  • Ook zijn er cognitieve psychologische redenen waarom dit beter is. Immers, hierdoor heeft een hyperlink 2 eigenschappen (de kleur en de onderlijning) waardoor ze afwijken van normale tekst en worden ze sneller opgemerkt als iets 'speciaal'.

    Het gevolg is dat we hierdor het scannen van webteksten beter ondersteunen.
  1. Gebruik ze consistent. Op de ene pagina rode links gebruiken en op de andere blauwe is geen goed idee. Uiteraard moet je altijd rekening houden met omgevingsfactoren, zoals achtergrond of context van gebruik.
  1. Laat andere tekst niet lijken op een hyperlink, gebruik voor gewone tekst niet de kleur van de hyperlink en onderlijn gewone tekst niet, wanneer je dit al doet bij je hyperlinks.
  1. Geef ze altijd een zinnige ankertekst. Stop met de verfoeilijke ‘klik hier’ linkjes.
  1. Open geen nieuw scherm of tabje na het klikken op een linkje. Maar uitzonderlijk kan het wel.
  1. Linkrot haalt het prestige van je website naar beneden. Zorg er dus voor dat je linkjes altijd aankomen op de plek van bestemming.
  1. Geef linkjes een geheugen. Degene welke al bezocht zijn, geef je een andere kleur. Het helpt de gebruiker om onnodig dezelfde pagina te bezoeken.

Linkjes in o.a. menu’s moeten niet aan deze conventie voldoen.

  1. Wanneer je met de muiscursor over een linkje zweeft, geeft deze dan een andere kleur. Het zal gebruikers helpen om duidelijk te maken dat er iets klikbaar is. Je verhoogt m.a.w. de affordance of functionele eigenschap.
  1. Gebruik mailto linkjes niet als de enige manier om je te contacteren. Veel mensen hebben niet graag dat ongevraagd hun e-mailclient opstart. Bovendien staat er een groot leger aan Gmail- en Hotmail-soldaten paraat die geen e-mailclient hebben. Zij moeten dus extra drempels overwinnen om je te kunnen contacteren. Velen beginnen er niet eens aan.

Voorzie altijd in een invulformulier, het haalt de drempel omlaag. Kan je dat zelf niet programmeren? Gebruik dan iets zoals wufoo.com.

Toch kan je beter ook een mailto linkje meegeven. Veel mensen hebben nu eenmaal een voorkeur om je toch via deze weg te benaderen. Geef ze een keuze.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Megafoon