Home verwijderen uit je menu? Echt niet doen

Home verwijderen uit je menu? Echt niet doen

  • Zonder Home-link bereiken veel mensen je homepagina niet.
  • Geen Home link in je menu kost je omzet.
  • Niet iedereen weet dat een klik op het bedrijfslogo ze naar de homepagina brengt.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Wat is een Home link?

Wat is een Home link?

Sinds oudsher bevat het eerste item in je belangrijkste navigatiemenu een link naar je homepagina. Meestal heet deze link ‘Home’ of ‘Homepagina’.

Voorbeeld:

Header van Perita

Uiteraard heeft deze website een Home-link

Waarom is dit belangrijk?

Waarom is dit belangrijk?

Nog meer dan vroeger belanden mensen op je website op een andere pagina dan je homepagina. Wanneer ze hun doel daar hebben bereikt, iets anders willen doen of op de verkeerde pagina waren beland dan zullen veel mensen instinctief de homepagina bezoeken om te bekijken wat ze nog meer kunnen doen of vinden op je website.

Ook wanneer ze de weg hebben verloren of te diep in je website zitten, willen ze maar wat graag je homepagina al eens bezoeken.

Meestal is de homepagina toch het begin van alles, het is een speciale verwijzingspagina waar de bezoeker kort wordt duidelijk gemaakt wat er allemaal te beleven valt op je mooie website.

De mensen weten dit en rekenen er ook op.

Eén van de cruciale onderdelen van je globale navigatie is een knop of link die me naar de homepage brengt. De voortdurende aanwezigheid van een home-knop geeft me het geruststellende gevoel dat ik altijd opnieuw kan beginnen, hoe verdwaald ik ook geraak.

Vergelijk het maar met het indrukken van een reset-knop of het gebruiken van een 'Verlaat de gevangenis zonder te betalen'-kaart.

Steve Krug

User experience professional en auteur van het boek "Don't make me think"

Hoe laat je bezoekers terugkeren naar je homepagina?

Hoe laat je bezoekers terugkeren naar je homepagina?

Wat doe je niet?

Wat doe je niet?

Geen Home link voorzien in je navigatiemenu

Nogal wat mensen die websites bouwen, zitten elke dag websites te bekijken. Het zijn elitegebruikers en kunnen overweg met de moeilijkste websites. Voor hen is het logisch en vanzelfsprekend dat een klikbaar logo ze naar de homepagina brengt waardoor de expliciete Home link in de navigatie overbodig is.

Eigenlijk zeggen ze, “Ik weet dat het zo kan en dus weet iedereen het”.

Het is een goed voorbeeld van mensen die iets ontwerpen voor zichzelf en niet voor een breed publiek.

De meeste websites zijn niet ontworpen voor webdesigners, online marketeers e.a. technologisch beslagen figuren.

Wat ze niet doen, is deze mening effectief uittesten met mensen uit alle lagen van de bevolking. Wanneer ze dit wel zouden doen, dan zullen ze (net als ik) merken, dat zeer veel mensen niet op de homepagina geraken zonder Home link in het navigatiemenu.

Ook wanneer je doelgroep bestaat uit ervaren internetgebruikers dan nog zal je homepagina meer bezocht worden wanneer je in een expliciete Home link voorziet.

Het is niet omdat mensen bewuste kennis hebben over iets, dat ze deze daarom bewust toepassen.

Wanneer je enkel via een klik-op-het-logo naar de homepagina kan, dan doe je een beroep op je herinneringsgeheugen. Vooropgesteld je die kennis hebt natuurlijk.

Wanneer je een expliciete Home link krijgt aangeboden, dan doe je een beroep op je herkenningsgeheugen.

Beide type geheugens werken compleet anders.

Bij een vraag zoals "Wie speelde de hoofdrol in Romancing the Stone?", dan belast je je herinneringsgeheugen. Misschien weet je het ergens nog wel, maar misschien ben je het ook al half vergeten.

Wanneer men vraagt "Speelde Michael Douglas de hoofdrol in Romancing the Stone?", dan doe je een beroep op je herkenningsgeheugen. Ook al was je het bijna vergeten, de kans is groot dat je 'ja' zal zeggen.

Zo werkt dit ook met de expliciete Home link.

Je hoeft er niet aan herinnerd te worden hoe je naar de homepagina kan, je herkent het gewoon, waardoor je er meer gebruik van zal maken.

Header van Barco

Ook Barco kan beter een expliciete Home-link laten zien

‘Home’ vervangen door een logo of icoon

Het excuus heet dan dat sommige héél grote bedrijven het ook doen en in één moeite vullen ze dan aan dat zo’n bedrijven dit allemaal testen.

Bedrijven zoals Microsoft en Apple voeren inderdaad veel testen (duizenden per jaar) op hun websites uit, maar veronderstel niet dat ze alles al hebben getest. Ook die bedrijven hun websites bevatten tal van zaken die aantoonbaar beter kunnen. Dat weten ze en net daarom voeren ze veel testen uit.

Soms weten ze héél goed (heus niet altijd) dat ze hierdoor bezoekers al eens verliezen, maar vinden ze hun beeldmerk in de schijnwerpers zetten belangrijker. Nog anderen hebben een homepagina die relatief onbelangrijk is, er naartoe linken op een gebruiksvriendelijke manier is geen moetje voor hen.

Jouw bedrijf heeft wellicht geen mondiale uitstraling en jij hebt er bijna altijd baat bij om je bezoekers zolang mogelijk aan boord te houden van je website.

Doe niet wat de grote jongens doen, doe wat nodig is.

Header van Apple

Apple vindt hun beeldmerk positioneren, belangrijker dan gebruiksvriendelijkheid.
Don't try this at home.

‘Home’ vervangen door ‘Start’, ‘Startpagina’ e.d.

Sommige mensen veronderstellen dat ‘Start’ of ‘Startpagina’ e.d. veel duidelijker is. Dat had gekund wanneer iedereen het deed.

Beter kan je kennis die bezoekers al hebben over andere websites recupereren. Door af te wijken van de norm, maak je het net onduidelijker voor hen.

Header van MySocialSecurity

Deze website van de Belgische overheid vindt nieuw jargon uit.

Je logo niet klikbaar maken

Niet iedereen weet dat een klik op het logo van je bedrijf, organisatie of website je naar de homepagina brengt. Dat wil niet zeggen dat je de mensen die het wel weten niet moet ondersteunen.

Een klik op het logo moet de bezoeker dus naar je homepagina brengen.

Enkel een Home link voorzien in je broodkruimelmenu

Je kruimelpad voorzien van een Home link is altijd een goed idee. Maar niet wanneer dit de enige methode is om op je homepagina te geraken.

Immers, je kruimelpad wordt niet altijd ontdekt:

  • Deze ontbreekt soms op bepaalde pagina’s (wat geen goed idee is).
  • Bevat dikwijls een kleiner lettertype en wordt hierdoor over het hoofd gezien.
  • Verdrinkt soms gewoon in de massa aan informatie.
Header van Prestashop

Prestashop heeft wel een home-link, maar enkel in zijn broodkruimelmenu

Geen Home link in je menu kost je omzet

Geen Home link in je menu kost je omzet

Meer en meer mensen hebben effectief ontdekt dat klikken op het logo ze naar de homepagina brengt, maar nog steeds veel weten het gewoon niet.

Zelfs wanneer ze deze kennis wel hebben, dan nog bezoeken ze je homepagina meer wanneer je een duidelijke Home link in je menu plaatst.

Hergebruik kennis die mensen al jaren hebben en je verkrijgt gelukkige bezoekers die minder snel je website verlaten, waardoor je omzet stijgt.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

39 bezoekers deelden gemiddeld 4.9 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon