Hoe geld verdienen met usability?

Hoe geld verdienen met usability?

Zo zag een zoekmachine er vroeger uit

Homepage van Yahoo eind jaren 90

En zo zag Google er toen uit

Homepage van Google eind jaren 90

 

 

Rendabiliteit verhogen van je SEO en advertenties

Wanneer meer bezoekers klant willen worden, dan verkrijg jij een veel betere ROI voor je SEO- en advertentiekosten.

Je kan dan beslissen om deze kosten te verminderen of meer omzet te maken met hetzelfde budget.

 

 

Betere vindbaarheid in Google

Usability heeft niet tot doel om hoger te eindigen in de zoekresultaten van Google. Het doel is vooral de mens behagen. Toch houdt ook Google van gebruiksvriendelijke websites en belonen ze dit met een hogere ranking, waardoor meer mensen je website weten te vinden.

Beschouw het als mooi meegenomen.

 

 

Minder kosten voor je helpdesk

Misschien neem je zelf altijd de telefoon op en beantwoord je de e-mails van klanten, maar ook dit kost tijd en dus geld.

Wanneer bezoekers gemakkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben, wanneer de navigatie intuïtief is en je informatie architectuur past als een handschoen, dan zullen ze minder een beroep doen op je ondersteuning.

Zo heb jij meer tijd om andere dingen te doen. Meer productief zijn of net meer vrije tijd bekomen, het is wat jij wil.

 

 

De bouw of verbouwing van je website wordt goedkoper

Zelfs een klein bedrag uitgegeven aan usability zal je veel kosten besparen later in het bouwproces. Je vermijdt dat er onnodige functionaliteit en webpagina’s worden geschreven. Ook is bv. het wijzigen van een blauwdruk veel goedkoper dan nog maar eens sleutelen aan afgewerkte webpagina’s.

De website gaat bovendien sneller live, waardoor hij sneller geld voor je kan beginnen genereren.

 

 

Minder retourzendingen

Retourzendingen zijn een zware verliespost, die je aantoonbaar gevoelig kan reduceren door je bezoekers een gebruiksvriendelijke website aan te bieden.

Ze zullen immers minder fouten maken.

 

 

Minder ziekteverzuim en een lager personeelsverloop

Je personeel zal minder te maken hebben met gefrustreerde klanten die je helpdesk bellen of producten en diensten terugsturen of zelfs annuleren.

Het is evident dat voor het welzijn van je personeel dit een zegen is.

 

 

Reduceren van het projectrisico

Nogal wat websites gaan nooit echt live of hebben zoveel usability-problemen dat je er weinig voor voelt om geld uit te geven aan marketing, promotie, SEO en aanverwanten.

Maar ondertussen bracht je website wel al de nodige ontwikkelingskosten met zich mee.

Met een goede usability is er meer garantie dat je website effectief gelanceerd wordt.

 

 

Andere factoren

Alhoewel zeker en vast de volgende dingen niet allemaal van toepassing zijn op jouw bedrijf, is usability op tal van factoren kostenbesparend of een factor welke net voor meer winst zorgt:

  • Verbetering productiviteit.
  • Vermindering van de opleidingskosten.
  • Vermindering kosten documentatie en folders.
  • Het voorkomen van rechtszaken.
  • ...

Te weinig klanten via je website?

Praat eens met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid

  • Je krijgt onmiddellijk een aantal exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Maatwerk. Geen generieke tips die iedereen krijgt
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Snel, leerzaam en gewoon leuk