Hoe geld verdienen met usability?

Hoe geld verdienen met usability?

Meer klanten, meer omzet, meer winst

Meer klanten, meer omzet, meer winst

Stel er zijn 2 winkels, met een vergelijkbaar aanbod, prijs, inrichting en bereikbaarheid. Maar bij de ene zijn ze klantvriendelijk en bij de andere niet.

Wie denk jij dat na een tijdje de beste zaakjes doet?

Zo is dat bij websites ook. Usability of gebruiksvriendelijkheid kan je enorm goed vergelijken met klantvriendelijkheid.

Wanneer jij doet wat de mensen onbewust en bewust verwachten, inspeelt op hoe zij een website effectief gebruiken, dan ben jij de klantvriendelijkste en zullen ze jou meer omzet en winst gunnen.

Verhoging van je marktaandeel

Verhoging van je marktaandeel

Wanneer jouw website gebruiksvriendelijker is dan deze van je concurrenten dan zal je marktaandeel afsnoepen.

Dit kan ook tegen je werken, wanneer je concurrenten eerder aan de slag gaan met usability, dan mag jij aan een moeilijke inhaalrace beginnen.

Marktaandeel verwerven via een goede usability kan soms héél snel gaan.

Een bekend voorbeeld is Google. Zij kwamen laat op de markt en hun concurrenten waren gevestigde namen waar aardig wat kapitaal achter zat. Functioneel was Google niet beter dan de anderen.

Wat Google vooral onderscheidde van de rest, was gebruiksvriendelijkheid. Heel snel heeft Google hierdoor de concurrentie gewoon verpulverd.

Zo zag een zoekmachine er vroeger uit

Homepage van Yahoo eind jaren 90

En zo zag Google er toen uit

Homepage van Google eind jaren 90

Rendabiliteit verhogen van je SEO en advertenties

Rendabiliteit verhogen van je SEO en advertenties

Wanneer meer bezoekers klant willen worden, dan verkrijg jij een veel betere ROI voor je SEO- en advertentiekosten. Je kan dan beslissen om deze kosten te verminderen of meer omzet te maken met hetzelfde budget.

Betere vindbaarheid in Google

Betere vindbaarheid in Google

Usability heeft niet tot doel om hoger te eindigen in de zoekresultaten van Google. Het doel is vooral de mens behagen.

Toch houdt ook Google van gebruiksvriendelijke websites en belonen ze dit met een hogere ranking, waardoor meer mensen je website weten te vinden.

Beschouw het als mooi meegenomen.

Minder kosten voor je helpdesk

Minder kosten voor je helpdesk

Misschien neem je zelf altijd de telefoon op en beantwoord je de e-mails van klanten, maar ook dit kost tijd en dus geld.

Wanneer bezoekers gemakkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben, wanneer de navigatie intuïtief is en je informatie architectuur past als een handschoen, dan zullen ze minder een beroep doen op je ondersteuning.

Zo heb jij meer tijd om andere dingen te doen. Meer productief zijn of net meer vrije tijd bekomen, het is wat jij wil.

De bouw of verbouwing van je website wordt goedkoper

De bouw of verbouwing van je website wordt goedkoper

Zelfs een klein bedrag uitgegeven aan usability zal je veel kosten besparen later in het bouwproces. Je vermijdt dat er onnodige functionaliteit en webpagina’s worden geschreven.

De website gaat bovendien sneller live, waardoor deze sneller geld voor je kan beginnen genereren.

Minder retourzendingen

Minder retourzendingen

Retourzendingen zijn een zware verliespost, die je aantoonbaar gevoelig kan reduceren door je bezoekers een gebruiksvriendelijke website aan te bieden. Ze zullen immers minder fouten maken.

Minder ziekteverzuim en een lager personeelsverloop

Minder ziekteverzuim en een lager personeelsverloop

Je personeel zal minder te maken hebben met gefrustreerde klanten die je helpdesk bellen of producten en diensten terugsturen of zelfs annuleren. Het is evident dat voor het welzijn van je personeel dit een zegen is.

Reduceren van het projectrisico

Reduceren van het projectrisico

Nogal wat websites gaan nooit echt live of hebben zoveel usability-problemen dat je er weinig voor voelt om geld uit te geven aan marketing, promotie, SEO en aanverwanten. Maar ondertussen bracht je website wel al de nodige ontwikkelingskosten met zich mee.

Met een goede usability is er meer garantie dat je website effectief gelanceerd wordt.

Andere factoren

Andere factoren

Alhoewel zeker en vast de volgende dingen niet allemaal van toepassing zijn op jouw bedrijf, is usability op tal van factoren kostenbesparend of een factor welke net voor meer winst zorgt:

  • Verbetering productiviteit.
  • Vermindering van de opleidingskosten.
  • Vermindering kosten documentatie en folders.
  • Het voorkomen van rechtszaken.
  • ...

Te weinig bestellingen?

Te weinig bestellingen?

Praat eens met usability professional Edwin

  • Geen meningen, geen opinies.
  • Wel advies op basis van research en feiten.
  • Gebracht in een taal die iedereen begrijpt.

Budgetvriendelijk, ter zake en nog plezant ook

Zwartwit foto van Edwin Waelbers