Heet bezoekers niet meer welkom op je website

Heet bezoekers niet meer welkom op je website

  • Heeft geen toegevoegde waarde.
  • Beïnvloedt je ranking in Google negatief.
  • Vertel liever kort wat je bedrijf, je website of je belangrijkste dienst of product voor je bezoeker kan betekenen.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Website gebruikers hebben haast, val ze niet lastig met overbodige informatie zoals ‘Welkom op deze website’. Het is beter om ze concreet kort duidelijk te maken wat ze op je website kunnen doen.

Waarom zie je deze welkomstteksten nog steeds zoveel?

Waarom zie je deze welkomstteksten nog steeds zoveel?

Apen apen apen na

Je ziet deze welkomstteksten zoveel, juist omdat anderen het ook veel doen. Apen apen apen na en mensen doen eigenlijk niet veel anders.

Jammer genoegen apen we ook graag foute dingen na.

Het is dan ook gewoon normaal en menselijk dat we dit doen. Het Bandwagon Effect is één van de vele cognitieve fouten die genetisch zitten ingebakken in ieder van ons. We doen nu eenmaal graag na, wat een ander ook doet.

Kudde schapen

Net als schapen vertonen ook mensen graag kuddegedrag.

Gebruik van een foutief metafoor

Mensen gebruiken ook graag metaforen. Het maakt immers de wereld eenvoudiger, bevattelijker en gemakkelijker om aan te leren. Het is een onderdeel van ons zijn, mensen vormen nu eenmaal graag een mentaal model over alles en metaforen zijn daar een onderdeel van.

In dit geval stellen ze dan een website gelijk met een fysieke winkel of kantoor. Op die plaatsen mensen welkom heten is dan ook effectief klantvriendelijk, beleefd, sociaal en aanbevolen.

Dus, veronderstellen ze, moeten we dit toch ook doen op een website?

Jammer maar helaas is een website geen fysieke winkel of kantoor en is het metafoor in dit geval nogal ongelukkig gekozen. Een website staat eigenlijk dichter bij een folder of commercial dan bij die fysieke winkel.

Ooit al een commercial gezien die de kijker aansprak met “Welkom bij dit reclamespotje”? Ook folders heten je niet welkom. Waarom zou je dit dan wel doen op je website?

De veronderstelling dat mensen alles lezen

Wel dat doen we niet. Studie na studie na studie toont aan dat we webpagina’s niet lezen, maar eerder scannen. Dit is een proces waarbij we razendsnel zoeken naar relevante of herkenbare dingen. Pas wanneer we een ‘match’ hebben gevonden beginnen we de tekst in die buurt te lezen.

Om dit scannen te ondersteunen, zouden je teksten zo kort mogelijk moeten zijn en zouden opvallende elementen zoals o.a. titels en hyperlinkjes goede sleutelwoorden moeten bevatten.

Wanneer mensen te veel moeten scannen, dan vinden ze moeilijker of niet wat ze zochten. Gevolg? Ze haken snel af en verlaten de website, in de veronderstelling levend dat ze ‘verkeerd verbonden’ zijn.

'Welkom bij deze website', zorgt ervoor dat het scanproces langer zal duren en dat wil je niet.

De neiging om software of websites te vermenselijken

Sommige programmeurs en webdesigners denken dat het wel cool is om software of een website een menselijk aspect mee te geven. Welkom heten, goedemorgen wensen al dan niet met je voornaam, dragen daar allemaal tot bij.

Jammer maar helaas, mens-computerinteractie onderzoekers uit de jaren 80 van de vorige eeuw (en eerder ook al) wisten reeds dat dit geen goed idee was. Zij zagen dat het de efficiëntie in de weg stond en ook stelden ze vast dat gebruikers zo’n vermenselijkt systeem na verloop van tijd dikwijls storend en irritant vonden.

Computers zijn geen mensen, het zijn gewoon gebruiksvoorwerpen zoals een stofzuiger.

Stel je voor, je schakelt dat ding aan en het bazelt eerst “Goedemorgen Edwin, welkom bij de Dyson DC-37”. Dat is leuk voor even, maar na een tijdje wordt het irritant.

Jakob Nielsen

Verwelkom gebruikers niet letterlijk op je site.

Voordat je belangrijke real estate op de homepagina opgeeft voor een begroeting, kan je overwegen het in plaats daarvan te gebruiken voor een slogan.

Het beste welkom dat je gebruikers kunt geven, is een concrete definitie van wat ze op de site kunnen doen, wat ze een duidelijk startpunt bezorgt om te beginnen.

Over Jakob Nielsen

Jakob is een Ph.D. in human–computer interactie en auteur van meer dan 13 boeken over usability.

Portretfoto van Jakob Nielsen

Waarom kan je welkomstteksten beter niet gebruiken?

Waarom kan je welkomstteksten beter niet gebruiken?

Ondersteunen het leesgedrag niet

Ze ondersteunen het leesgedrag op websites (het scannen) van mensen niet, ze zijn ballast en dragen niet bij tot het verbeteren van de interactie. Integendeel ze vertragen eerder dit proces en zorgen ervoor dat mensen langer moeten zoeken naar informatie die er wel toe doet. Waardoor ze jou belonen met je website meer en sneller te verlaten.

Geen toegevoegde waarde

Waar zit de toegevoegde waarde van een eventuele 'Welkom bij Perita'?

Dat je bij Perita zit? Dit had je ook wel kunnen zien aan de header, niet?

Aandacht is beperkt

De menselijke aandacht is ook niet eindeloos, maar eerder beperkt en selectief. Alles wat je laat zien gaat in competitie met elkaar.

Waarom zou je dan zinloze boodschappen laten concurreren met dingen die er wel toe doen?
Waarom zou je het dan nog doen op een peperduur kavel zoals je homepagina?

Google houdt er niet van

Ook zoekmachines, zoals Google, lusten je welkom-teksten niet. Meestal is die welkomsttekst immers ook de titel van je pagina of paragraaf. Voor zoekmachines hebben die titels een bijzondere waarde. Vul deze op met ‘Welkom op deze website’ en een zoekmachine denkt dat de pagina over ‘Welkom’ gaat.

Vervolgens zetten ze je onderaan de miljoenen andere ‘Welkom’ websites.

Geen welkom dus, maar wat dan wel?

Geen welkom dus, maar wat dan wel?

Leg kort en krachtig uit wat je concreet doet, wat de bezoekers van je bedrijf of website mogen verwachten. Mens en zoekmachine weten dan zeer snel over wat je website gaat.

Gebruik hiervoor de titel van je webpagina en je tagline (dit is het stukje tekst nabij je logo. Op deze website is dit "Maak klanten van bezoekers via research en feiten").

Doe dit en bezoekers zullen zich meer welkom voelen dan ooit.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Portretfoto van Edwin Waelbers

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

116 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon