Logo en bedrijfsnaam van Perita

Gastenboek? Verwijder deze vandaag nog

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Gastenboeken hebben een negatieve invloed op de conversie en geven je website het predicaat ‘amateuristisch’
  • Ze zijn onbruikbaar als barometer voor het meten van de gebruikerservaring
  • Vervang ze door testimonials of klantenervaringen welke je o.a. koppelt met je producten of diensten

Wat is een gastenboek?

Het is een stukje functionaliteit wat je wel eens meer ziet bij webshops. Gebruikers kunnen er commentaartjes achterlaten (of lezen) over de website of de producten.

Wat is er zo fout aan?

Afbeelding van een beertje met pen die je aanzet om iets in het gastenboek achter te laten

Mensen komen naar een webshop om goederen of diensten te kopen, niet om gastenboeken vol te schrijven en nog minder om ze te lezen. Het heeft dus maar weinig toegevoegde waarde voor de gebruikers.

De schermoppervlakte is beperkt in omvang en ook onze aandacht is een schaars goed. Alle informatie die op het scherm verschijnt gaat in competitie met elkaar. Dingen die nauwelijks gebruikt worden kan je dan maar beter schrappen. Hierdoor heeft je scherm meer ademruimte en is het eenvoudiger voor je om de aandacht te focussen op de dingen die er toe doen: goederen verkopen bijvoorbeeld.

Gastenboeken trekken ook spambots en mensen aan die gewoon een linkje willen achterlaten naar een andere website. Het kost dus tijd om het op te volgen en allemaal te verwijderen.


Het is lief bedoeld van tante Jeanette en zus Iris, maar niet nodig

Een ander probleem is de geloofwaardigheid. Dikwijls staan die gastenboeken vol met lief bedoelde boodschapjes van nonkel Frans en tante Jeanette. Ze uiten dan teder hun trots over de foute webshop van neefje of nichtje lief.

Wat hebben je echte bezoekers hieraan? Niets.

Je kan het toch gebruiken als terugkoppeling?

Nauwelijks en er naar luisteren kan nefast uitpakken. Het is niet omdat een paar mensen een probleem signaleren dat er een probleem is. De 95% zwijgende mensen ondervinden misschien wel geen problemen en vinden het misschien wel goed zoals het is.

Mag je dan echt geen gastenboek hebben?

Liever niet. toch niet op een commerciële website of webshop e.d.

Op een weblog van de schaakclub of een andere subcultuur en op een website waar je vakantiekiekjes met je familie en vrienden wil delen kan het weer wel.

Testimonials en klantenervaringen mogen dan weer wel

Dit is de professionele variant van een gastenboek.

Deze kan je op diverse pagina's laten zien:

  • Homepagina
  • Detailpagina's waar je producten en diensten worden aangeprezen
  • Over ons/mij pagina
  • Een aparte pagina met klantenervaringen

Het is zelfs aanbevolen om het wat te combineren.

De mensen lezen deze wel en laten zich enorm erdoor beïnvloeden.

Laat ook negatieve kritiek zien

Verberg de negatieve kritiek niet (tenzij mensen gratuit liegen of uit zijn op controverse), ze verhogen immers de geloofwaardigheid van de klantenervaringen.

Ga hierover wel in dialoog op je website. Vertel hoe je een eventueel probleem hebt rechtgezet.

Verwijder onzin-berichten en blijf bij de les

Verwijder de "Ik ben trots op je"- en "Succes met het bedrijf!"-berichtjes en zorg dat de ervaringen enkel handelen over je producten en diensten. Goedbedoelde berichtjes met commentaar op pakweg je website zijn bijvoorbeeld niet relevant.

Verhoog de geloofwaardigheid van de klantenervaringen

Laat de volgende zaken zien:

  • Naam van de klant
  • Een fotootje van hem of haar
  • Een korte getuigenis
  • B2B-bedrijven mogen eventueel ook de naam van de klant zijn bedrijf en website url laten zien

De getuigenis krijgt hierdoor een gezicht en is controleerbaar. Niet dat mensen het laatste echt doen, maar ze kunnen het wel.

Vraag wel altijd toestemming aan de klant of je zijn testimonial mag gebruiken.

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Vond je dit artikel interessant? Doe dan het volgende:

Bezorg jezelf elke week een gratis nieuwe tip:


Of deel dit artikel met vrienden en collega's:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Bestel je Expert Advies Rapport voor je eigen website

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen