Error 404-pagina's kunnen klantvriendelijker

  • Minder goed uitgewerkte Error 404-pagina's kosten je omzet
  • Vertel niet alleen wat er is fout gelopen, help de bezoeker ook verder
  • Gebruik ze voor het juiste doeleinde

Wat is een Error 404-pagina?

Een browser en een server communiceren met elkaar door middel van HTTP-statuscodes. Wanneer een server een pagina niet kan vinden, dan geeft deze een 'error 404' terug aan de browser.

Veel websites vangen deze 404-fout op en geven de gebruiker een iets vriendelijkere pagina, de bewuste Error 404-pagina dus.

In de praktijk gaat het dus over:

  • Verwijderde pagina’s, welke je meestal beter niet kunt hebben)
  • Verplaatste pagina’s, welke je eigenlijk beter op een andere manier kan opvangen
  • URL’s met een tik- of spelfout. Gebruikers en webmasters zijn beide mensen en maken hierdoor wel eens een foutje

Enkele voorbeelden van Error 404-pagina’s

Voorbeeld van een kale Error-404 pagina

Dit krijg je meestal te zien wanneer de website helemaal geen Error 404-pagina heeft. Koeterwaals voor een gemiddelde gebruiker en verder geholpen wordt hij ook niet.

Error 404-pagina van Pixar

Deze is afkomstig van een beroemde website, welke zich grotendeels richt op kinderen. Mooi, maar daar blijft het dan ook bij.

Zelfs specialisten op het vlak van gebruiksvriendelijkheid gaan wel eens de mist in. We krijgen o.a. te weinig ondersteuning en ze starten met nieuw jargon (site-overzicht i.p.v. het ingeburgerde sitemap te gebruiken).

Error 404-pagina van VTM

De bekende familiezender wil je naam weten op hun Error 404-pagina. Origineel, maar wel een overbodige stap.

Verkrijg jij te weinig klanten via je website?

Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.

Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.

  • Gratis en vrijblijvend.
  • Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.

Wat doe je beter niet met Error 404-pagina's?

  • Geen foutboodschap laten zien en gewoon automatisch doorsturen naar je homepagina.
  • Praten over een Error 404-code. De meeste mensen begrijpen het (meestal) niet. Gebruik nooit, maar dan ook nooit jargon in een foutboodschap.
  • Enkel vertellen dat er iets is fout gelopen, maar de bezoeker niet vertellen wat hij nu allemaal kan doen om het op te lossen of verder te doen.
  • Gewoon vertellen dat de navigatie daar staat en de zoekfunctie ginder. Dit is het offline equivalent van "trek je plan".
  • Een Error 404-pagina gebruiken om verplaatste pagina’s op te vangen. Gebruik hier een 301-omleiding voor, zodat de bezoeker automatisch op de juiste pagina terecht komt. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook beter voor je vindbaarheid in zoekmachines.
  • Humor gebruiken. Gebruikers hebben dat veelal niet graag. Veel mensen vinden het niet gepast, anderen begrijpen je humor niet eens.
  • Maak je Error 404-pagina niet te kort. Heeft die pagina minder dan 512 bytes aan code, dan zullen IE6 (of oudere versies) én belangrijker, Chrome, niet jouw 404-fout pagina laten zien, maar hun versie. Dat wil je niet.
  • Te veel of te weinig oplossingen aanbieden.
  • Het design of de huisstijl van Error 404-pagina te veel wijzigen t.o.v. de andere webpagina's. Wel meer websites doen dit, wat geen goed idee is. Sommige gebruikers veronderstellen dan dat ze op een andere website zijn terechtgekomen.

Wat doe je dan beter wel?

  • Laat de server, indien dit technisch kan (met een Apache server kan dit), eerst de spelling controleren van de URL. Mensen maken nu eenmaal gemakkelijk een spelfout en dit kan je gedeeltelijk hier mee rechtzetten. Daarna kan je de bezoeker automatisch brengen naar de juiste pagina. Indien er meerdere ‘goede’ pagina’s zijn, geef de bezoeker dan een lijstje met eventuele goede kandidaat-pagina’s mee.
  • Vertel sec en zakelijk in een eenvoudige taal wat er heeft plaats gevonden: de gewenste pagina bestaat niet (meer) of is verplaatst.
  • Leg de schuld niet bij de gebruiker maar bij jou. Wees vriendelijk.
  • Geef een linkje mee naar je homepagina.
  • Herhaal even je belangrijkste navigatie menu items.
  • Geef eventueel een kort lijstje mee met je meest bezochte webpagina’s.
  • Heb je een sitemap? Voorzie dan in een linkje er naar toe.
  • Laat een zoekfunctie zien.
  • Geef een contact link mee, zodat bezoekers foute pagina’s kunnen melden en waarbij jij aanbiedt om te helpen met het zoeken naar de onvindbare informatie.
    Het creëert wederom enorm veel welwillendheid en sympathie bij je bezoeker, je laat zien dat je om hem of haar geeft. Dit werkt stukken beter dan de beste dijenkletser.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Megafoon