B2B-websites zijn gebruiksonvriendelijk

B2B-websites zijn gebruiksonvriendelijk

  • Hebben last van informatie-obesitas.
  • Zijn niet gebruiksvriendelijk genoeg.
  • De B2B-klant wil meestal een lange termijn relatie. Verknal deze niet door op de korte termijn te spelen.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Veel Business-to-Business bedrijven hebben tegenwoordig wel een website, maar de meeste scoren vrij laag op het vlak van gebruiksvriendelijkheid. Ze doen het doorgaans zelfs minder goed dan bedrijven die zich richten tot particulieren.

Deze websites staan ook vol met informatie die het management van een bedrijf wel zeer interessant ligt te vinden, maar zij zijn niet de gebruikers van de eigen website.

B2B-bedrijven hebben doorgaans een ander soort publiek als B2C-bedrijven. Doorgaans willen B2B-bedrijven een lange relatie aangaan met hun klanten en is deze laatste hun aankoopproces iets langer en soms complexer.

Wat kan je beter niet doen en wat juist wel?

Te vol over zichzelf

Te vol over zichzelf

De missie en visie van het bedrijf krijgt dikwijls de hoogste prioriteit. Dikwijls is deze gewoon zichtbaar op de homepagina. Andere bedrijven hebben deze wel op een aparte webpagina geplaatst, maar gebruiken ze het eerste item in het belangrijkste navigatiemenu als ingang naar deze webpagina.

Helaas, heeft buiten het management of de zaakvoerder amper een kat belangstelling in dit soort boodschappen.
Je zou het dus kunnen verwijderen en als je het echt niet kan laten, verwerk het dan kort in je ‘Over ons’-pagina.

Nieuws produceren

Nieuws produceren

Veel cliché zinnen gebruiken

Veel cliché zinnen gebruiken

Dat doen ze bijna allemaal. Zinnen gebruiken die iedereen gebruikt en totaal geen toegevoegde waarde hebben:

  • Wij zijn een innovatief, dynamisch en klantgericht bedrijf
  • De klant staat op één bij ons
  • Wij komen onze afspraken na
  • Wij luisteren naar onze klanten
  • Als klein bedrijf staat persoonlijk contact voorop
  • Onze diensten hebben een sublieme kwaliteit
  • ...

Arjan Jonker heeft op zijn website zo’n 100 te vermijden clichés verzameld die ook vandaag nog steeds tellen. Doe er je voordeel mee.

Veel van deze zaken zijn gewoon vanzelfsprekend. Ooit al een bedrijf weten uitpakken met “Wij luisteren niet naar onze klanten” of een “Afspraken, die komen wij niet na”?

Niet alleen worden ze veel gebruikt, ze vertellen ook niet wat jou nu zo speciaal maakt om bij jou te bestellen. Dat is dan ook wat je wél moet vertellen en als het even kan graag vanuit het perspectief van de klant.

Geef dus geen prioriteit aan de voordelen van je product of dienst, maar wel aan de voordelen voor je klant. En neen, dat is niet hetzelfde.

Geen prijzen of tarieven aanwezig

Geen prijzen of tarieven aanwezig

Te lange invulformulieren op contactpagina’s

Te lange invulformulieren op contactpagina’s

Lang invulformulier

Beloon mensen die belangstelling voor je hebben met een kort invulformulier, jaag ze niet weg met een onnodig lang formulier

In het navigatiemenu uitpakken met ‘Diensten’ of ‘Artikelen’

In het navigatiemenu uitpakken met ‘Diensten’ of ‘Artikelen’

Carrousels gebruiken

Carrousels gebruiken

Geen tagline gebruiken

Geen tagline gebruiken

De tagline is het korte zinnetje dat nabij je logo en bedrijfsnaam staat. Velen gebruiken er geen, andere gebruiken een cliché zinnetje of een reclameslogan.

Dat is niet de bedoeling van een tagline. Deze gebruik je wel om te verduidelijken wat je doet. Tien seconden krijg je ongeveer van je bezoeker om dit over te brengen. Daarna drukken ze wederom genadeloos op de back-button van hun browser.

De tagline is dus een belangrijk hulpmiddel om je bezoekers te ondersteunen.

Een héél goede tagline bedenken, is soms best lastig. Maar je kan het ook eenvoudig houden én doeltreffende door gewoon simpel te vertellen wat je doet.

Een verzameling logo's van boekhoudbedrijven welke niet duidelijk maken dat ze er één zijn

Weet jij wat deze jongens en meisjes verkopen?

Hetzelfde als dit bedrijf:

Een logo van een boekhoudbedrijf met een goede tagline

Het groepje zal ongewild veel meer afhakende bezoekers hebben omdat deze niet goed communiceren wat ze nu concreet doen.

Ga er niet vanuit dat mensen wel hele webpagina’s zullen lezen om dit te achterhalen. Dat doen ze niet.

Pop-ups gebruiken bij het betreden van de website

Pop-ups gebruiken bij het betreden van de website

Velen gebruiken het vooral om e-mailadressen te verzamelen:

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Reserveer voor onze opleiding nu!
  • Verkrijg een voorsmaakje op mijn nieuw boek
  • Instant korting in ruil voor je e-mailadres

Werkt dit? Ja. Je zal meer e-mailadressen verzamelen dan zonder pop-up.

En toch doe je het beter niet op een B2B-website.

  • Het engagement van de ingeschrevenen is beduidend lager. Wat heb je aan een bak vol e-mailadressen die niet bewegen?
  • Het is slecht voor je imago. Dit is vergelijkbaar met een deur-tot-deur verkoper. Dat kan best een eerbaar beroep zijn, maar veel mensen ervaren ze als net iets te agressief.
  • Het is slecht voor je imago deel 2: je komt nogal wanhopig over.
  • B2B-klanten willen meestal een lange termijn relatie. Verpruts deze niet met te inhalig willen zijn.
  • Meestal is zo’n pop-up nog eens slecht uitgevoerd ook. Ben je al ingeschreven of heb je al bedankt met ‘neen’, dan nog krijgen alle bezoekers de wanhopige boodschap te verwerken bij elk nieuw bezoek aan de website. Da’s een goede reden om je niet meer te bezoeken.
  • Soms is het beter uitgevoerd en wordt in een cookie bijgehouden of je de pop-up al hebt gezien. Maar veel mensen verwijderen hun cookies regelmatig en dan hebben ze terug pech.

Natuurlijk kunnen er nog veel en andere zaken beter aan een B2B-website, maar maak eens een begin met bovenstaande. Je klanten zullen je dankbaar zijn.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

61 bezoekers deelden gemiddeld 4.6 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon