De websites van B2B-bedrijven zijn gebruiksonvriendelijk

Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Veel B2B-websites hebben last van informatie-obesitas.
  • Ook zijn deze websites niet klantvriendelijk genoeg.
  • De B2B-klant wil meestal een lange termijn relatie. Verknal deze niet met op de korte termijn te spelen.

Veel Business-to-Business bedrijven hebben tegenwoordig wel een website, maar de meeste scoren vrij laag op het vlak van gebruiksvriendelijkheid. Ze doen het doorgaans zelfs minder goed dan bedrijven die zich richten tot particulieren.

Deze websites staan ook vol met informatie die het management van een bedrijf wel zeer interessant ligt te vinden, maar zij zijn niet de gebruikers van de eigen website.

B2B-bedrijven hebben doorgaans een ander soort publiek als B2C-bedrijven. Doorgaans willen B2B-bedrijven een lange relatie aangaan met hun klanten en is deze laatste hun aankoopproces iets langer en soms complexer.

Wat kan je beter niet doen en wat juist wel?

Te vol over zichzelf

De missie en visie van het bedrijf krijgt dikwijls de hoogste prioriteit. Dikwijls is deze gewoon zichtbaar op de homepagina. Andere bedrijven hebben deze wel op een aparte webpagina geplaatst, maar gebruiken ze het eerste item in het belangrijkste navigatiemenu als ingang naar deze webpagina.

Helaas, heeft buiten het management of de zaakvoerder amper een kat belangstelling in dit soort boodschappen.
Je zou het dus kunnen verwijderen en als je het echt niet kan laten, verwerk het dan kort in je ‘Over ons’-pagina.

Nieuws produceren

Alleen kranten en vergelijkbare media mogen dit. Alle anderen mogen vandaag nog stoppen met nieuws uit te persen. Nieuws is wederom belangrijk voor het management van het eigen bedrijf, de kat uit het vorige puntje lust het echt niet.

Ook brengen deze bedrijven veel nieuws waar niemand wakker van ligt:

  • Anita heeft promotie gemaakt
  • Het bedrijf heeft 2 extra VW Golfjes aangekocht
  • We hebben een nieuwe website!
  • Wij zijn gesloten tijdens de zomervakantie (maar wel nog steeds zichtbaar in oktober)
  • ...

Je moet begrijpen dat alles wat je laat zien in competitie gaat met elkaar. Je zal vast wel goede en interessante informatie op je website hebben ook. Die moet wel concurreren met nutteloze info, waardoor je echte boodschap minder goed aankomt.

Veel cliché zinnen gebruiken

Dat doen ze bijna allemaal. Zinnen gebruiken die iedereen gebruikt en totaal geen toegevoegde waarde hebben:

  • Wij zijn een innovatief, dynamisch en klantgericht bedrijf
  • De klant staat op één bij ons
  • Wij komen onze afspraken na
  • Wij luisteren naar onze klanten
  • Als klein bedrijf staat persoonlijk contact voorop
  • Onze diensten hebben een sublieme kwaliteit
  • ...

Arjan Jonker heeft op zijn website zo’n 100 te vermijden clichés verzameld die ook in 2018 nog steeds tellen. Doe er je voordeel mee.

Veel van deze zaken zijn gewoon vanzelfsprekend. Ooit al een bedrijf weten uitpakken met “Wij luisteren niet naar onze klanten” of een “Afspraken, die komen wij niet na”?

Niet alleen worden ze veel gebruikt, ze vertellen ook niet wat jou nu zo speciaal maakt om bij jou te bestellen. Dat is dan ook wat je wél moet vertellen en als het even kan graag vanuit het perspectief van de klant.

Geef dus geen prioriteit aan de voordelen van je product of dienst, maar wel aan de voordelen voor je klant. En neen, dat is niet hetzelfde.

Geen prijzen of tarieven aanwezig

Net zoals B2C-klanten wil de B2B-variant ook graag prijzen en tarieven zien. Desnoods een indicatie of een minimum-maximum bedrag.

Prijzen consulteren, het is met stip meestal het belangrijkste doel van een websitebezoeker. Er bestaat gewoon geen goed argument om de klant niet te ondersteunen in zijn belangrijkste doel.

“De klant zal wel telefoneren of mailen”, zeg je? Dat doen sommige mensen uiteraard wel, maar velen ook niet. Het is immers een drempel die ze dikwijls niet willen nemen.

Waarom zouden ze ook? De prijs-afficherende concurrent is immers maar een paar muisklikken verwijderd.

Te lange invulformulieren op contactpagina’s

Meestal volstaat het om daar eenvoudig naar een e-mailadres en een berichtje te vragen. Hoe minder je vraagt, hoe meer mensen tijd en energie willen stoppen in het invullen van een invulformulier. Toch vragen de meeste bedrijven een hoop informatie die niet relevant is. Bovendien gebruiken deze bedrijven doorgaans deze extra informatie later toch niet.

“Ja, maar we doen dit bewust”, zeggen sommigen, “We vragen veel informatie, anders krijgen we allemaal onnozele vragen van mensen die niet tot onze doelgroep horen en nooit klant zullen worden”.

Het is alsof je bewust prikkeldraad rond je bedrijf zou zetten, een mijnenveld zou aanleggen voor je deur en alles nog even laat bewaken door een dozijn gigantische pitbulls.

De ‘volhardende’ klanten overleven het wel. Echt waar hoor.

Je kan je afvragen hoe ze kunnen voorspellen wanneer iemand klant zal worden en wanneer niet. Ook naar potentiële werknemers toe is deze ‘bewuste’ strategie niet zaligmakend.

Veel ondernemingen beseffen ook niet dat we in 2018 leven: het sociale media tijdperk. Een positieve klantervaring, welke veelal begint op je website, zorgt voor gratis Likes en Tweets. Geef dus iedereen een warm gevoel, ook de mensen met ogenschijnlijk niet-interessante triviale vragen.

Trouwens door je volledige website klantvriendelijker te maken, zal je ook bekomen dat mensen je véél minder contacteren voor deze triviale zaken zoals pakweg je openingstijden. Je bezoekers gaan ze immers kunnen terugvinden op een plek waar zij dit soort informatie verwachten.

In het navigatiemenu uitpakken met ‘Diensten’ of ‘Artikelen’

Het is equivalent van een supermarkt die bordjes boven zijn gangpaden heeft hangen met als opschrift ‘Goederen’, ‘Spullen’ of ‘Voeding’. Werkt voor geen meter natuurlijk.

Je kan beter laten zien wat deze effectieve diensten of goederen zijn. Wanneer bezoekers je website betreden, krijg je maar enkele seconden om duidelijk te maken “hier moet je zijn, wij hebben wat je zoekt”. Lukt dit niet, dan gebruiken ze meedogenloos de meeste gevreesde knop die er bestaat: de back-button in een browser.

Uiteraard wanneer je veel diensten of producten hebt, dan kan je deze niet allemaal laten zien in je navigatiemenu.

Maar kijk even de volgende zaken na:

  • Verkoop je al deze diensten of producten nog wel?
  • Verkoop je al deze producten of diensten veel? Neen? Niet laten zien dan.
  • Kijk even na met welke 5 à 6 producten en diensten jij je omzet maakt. In veel bedrijven zijn deze goed voor 75% à 80% van de omzet. Die moet je dus laten zien. Laat de bezoekers voor de zeldzaam bestelde andere zaken maar wat moeite doen.
  • Kan je producten en diensten groeperen in logische categorieën?

Meestal lukt het dan wel om de essentie, de redenen waarom klanten je bezoeken, in je navigatiemenu te plaatsen.

Carrousels gebruiken

Carrousels of image sliders zie je vaak terugkomen op B2B-websites. Het is een dynamische afbeelding die elke paar seconden wordt vervangen door een andere afbeelding, doorgaans gepaard met één of andere animatie.

Ja, je website oogt hierdoor modern en minder saai. Neen, het is geen goed idee.

Animaties en beweging zorgen voor afleiding. Je veel belangrijkere tekst wordt minder gelezen en minder volledig gelezen. De eerste afbeelding in zo’n carrousel wil nog wel eens aangeklikt worden, de volgenden nog amper.

Beter kan je statische afbeeldingen gebruiken. Zij worden in totaliteit met ongeveer de helft meer aangeklikt.

Geen tagline gebruiken

De tagline is het korte zinnetje dat nabij je logo en bedrijfsnaam staat. Velen gebruiken er geen, andere gebruiken een cliché zinnetje of een reclameslogan.

Dat is niet de bedoeling van een tagline. Deze gebruik je wel om te verduidelijken wat je doet. Tien seconden krijg je ongeveer van je bezoeker om dit over te brengen. Daarna drukken ze wederom genadeloos op de back-button van hun browser.

De tagline is dus een belangrijk hulpmiddel om je bezoekers te ondersteunen.

Een héél goede tagline bedenken, is soms best lastig. Maar je kan het ook eenvoudig houden én doeltreffende door gewoon simpel te vertellen wat je doet.

Weet jij wat deze jongens en meisjes verkopen?

Een verzameling logo's van boekhoudbedrijven welke niet duidelijk maken dat ze er één zijn

Hetzelfde als dit bedrijf:

Een logo van een boekhoudbedrijf met een goede tagline

Het groepje zal ongewild veel meer afhakende bezoekers hebben omdat deze niet goed communiceren wat ze nu concreet doen.

Ga er niet vanuit dat mensen wel hele webpagina’s zullen lezen om dit te achterhalen. Dat doen ze niet.

Pop-ups gebruiken bij het betreden van de website

Velen gebruiken het vooral om e-mailadressen te verzamelen:

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Reserveer voor onze opleiding nu!
  • Verkrijg een voorsmaakje op mijn nieuw boek
  • Instant korting in ruil voor je e-mailadres

Werkt dit? Ja. Je zal meer e-mailadressen verzamelen dan zonder pop-up.

En toch doe je het beter niet op een B2B-website.

  • Het engagement van de ingeschrevenen is beduidend lager. Wat heb je aan een bak vol e-mailadressen die niet bewegen?
  • Het is slecht voor je imago. Dit is vergelijkbaar met een deur-tot-deur verkoper. Dat kan best een eerbaar beroep zijn, maar veel mensen ervaren ze als net iets te agressief.
  • Het is slecht voor je imago deel 2: je komt nogal wanhopig over.
  • B2B-klanten willen meestal een lange termijn relatie. Verpruts deze niet met te inhalig willen zijn.
  • Meestal is zo’n pop-up nog eens slecht uitgevoerd ook. Ben je al ingeschreven of heb je al bedankt met ‘neen’, dan nog krijgen alle bezoekers de wanhopige boodschap te verwerken bij elk nieuw bezoek aan de website. Da’s een goede reden om je niet meer te bezoeken.
  • Soms is het beter uitgevoerd en wordt in een cookie bijgehouden of je de pop-up al hebt gezien. Maar veel mensen verwijderen hun cookies regelmatig en dan hebben ze terug pech.

Natuurlijk kunnen er nog veel en andere zaken beter aan een B2B-website, maar maak eens een begin met bovenstaande. Je klanten zullen je dankbaar zijn.

Vond je dit artikel interessant? Doe dan het volgende:

Bezorg jezelf elke week een gratis nieuwe tip:


Of deel dit artikel met vrienden en collega's:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Bestel je Expert Advies Rapport voor je eigen website

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's
Bestel knop

Niet twijfelen, gewoon doen