Captcha’s zorgen voor minder klanten

Captcha’s zorgen voor minder klanten

  • Een captcha zorgt voor 10% tot 30% minder conversie.
  • Veel captcha’s houden spambots niet buiten de deur.
  • Dikwijls is een spambeveiliging bij Belgische of Nederlandse websites niet eens nodig.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Wat is een captcha?

Wat is een captcha?

Een captcha wordt gebruikt om spambots o.a. te beletten om een invulformulier in te vullen of een geautomatiseerde reactie achter te laten op een forum of weblog.

Captcha staat voor Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart. Het tracht dus via een eenvoudige test een verschil te maken tussen spambots en mensen.

De populairste captcha is deze waarbij de gebruiker een afbeelding krijgt te zien van vervormde letters en cijfers. De gebruiker moet deze dan ontcijferen en invoeren in een invulveld.

Voorbeeld:

Venster met captcha

Met een captcha moet een mens bewijzen dat hij een mens is.

Spambots buiten houden is toch goed?

Spambots buiten houden is toch goed?

Absoluut, het kost jou immers aandacht en tijd om spamberichten uit je mailbox te verwijderen.

Heeft je website een forum of functionaliteit waarbij bezoekers kunnen reageren op onderwerpen en staat het vol spamberichten dan verstoort dit weer de gebruiksbeleving.

Wat is het probleem dan?

Wat is het probleem dan?

Je bestraft de mensen van goede wil

Spam is niet het probleem van de bezoeker, het is jouw probleem. Toch zadel je hem op met jouw probleem.

Stel je even voor dat je een winkel wil binnenstappen in de reële wereld en eerst een captcha moet invoeren om te bewijzen dat je een mens bent.

Wat doe je dan? De kans is best groot dat je een andere winkel opzoekt.

Captcha’s zorgen voor een drempel

Nogal wat mensen beginnen niet eens het invulformulier in te vullen wanneer ze een captcha opmerken. Het is een extra stap tussen de bezoeker en de taak deze wil afronden. Dat kan net een opdracht te veel zijn.

Een captcha wordt ook als irritant ervaren, deels omdat ze niet altijd weten wat het doel van een captcha is.

Een captcha zorgt voor toegankelijkheidsproblemen

Veel captcha’s zijn niet vergezeld van een audio oplossing. Erg vervelend voor o.a. ...

  • Blinden
  • Kleurenblinden
  • Dyslectici
  • Mensen met een andere visuele beperking

Zonder hulp kunnen zij je captcha’s niet invullen of hebben er toch minstens ernstige moeilijkheden mee.

Deze groep is niet relevant, denk je?

  • 8% van de mannen is kleurenblind
  • 4% van de mensen is blind of heeft een andere ernstige visuele beperking
  • 5% tot 17% van de mensen heeft dyslexie (afhankelijk van de taal)
  • 2% heeft dyspraxie

Iedereen worstelt wel eens met een captcha

Ook mensen zonder enige visuele beperking ervaren dikwijls problemen met captcha’s. Ze zijn immers wel eens lastig te ontcijferen, waardoor ze de verkeerde code invoeren, wat kan leiden tot frustratie en dus de afhaakkans verhoogt.

Soms kan de gebruiker spontaan om een andere captcha verzoeken, maar als hij dit te veel moet doen, dan haakt hij wederom gemakkelijker af.

Er bestaan alternatieven voor captcha’s

Er bestaan alternatieven voor captcha’s

Soms is een beveiliging niet eens nodig

Kleinere websites die moeilijker te vinden zijn en een lage bezoekfrequentie hebben, nogal wat Belgische en Nederlandse websites dus, krijgen ook minder snel een spambot op bezoek.

Als het occasioneel toch eens plaats heeft, dan kost het niet veel moeite om deze spamboodschap te verwijderen. Wat heb je liever? Eén keer per maand zo’n boodschap verwijderen of een daling van 10% tot 30% in conversie?

Maak dus pas gebruik van een captcha of een andere beveiliging wanneer je echt veel last van spambots hebt.

Honingpot techniek

Spambots houden van invulveldjes. We kunnen dit gedrag exploiteren door ze te geven wat ze willen: invulvelden dus.

Met CSS kunnen we aangeven dat een aantal speciale invoervelden onzichtbaar moeten zijn. Mensen zien de velden niet en vullen niets in, spambots weten niet beter en doen het wel.

Met een eenvoudige conditie kunnen we nu een onderscheid maken tussen gewenste mensen en ongewenste spambotjes.

Een variant op deze techniek is deze velden niet onzichtbaar te maken, maar ze buiten beeld neer te poten. Je kan immers ook met CSS een schermelement negatieve coördinaten meegeven. Hierdoor is het wederom niet zichtbaar voor mensen en wel voor spambots.

Sluitend is deze oplossing niet. De meeste spambots zullen er wel doodleuk intrappen, maar sommige zijn intelligent genoeg om het te omzeilen.

Tijdsvalidatie

Een invulformulier invullen kost een mens best wat tijd. Een spambot doet het dan weer in geen tijd. Je kan dan eenvoudig meten of het mogelijk is of een mens het kon invullen of niet.

Ook deze techniek is niet sluitend. Enerzijds bestaan er botjes die wel hun tijd nemen, anderzijds zijn er browsers met een ‘automatische aanvulling’ (ook bekend als ‘autocomplete’) waardoor mensen foutief mogelijk worden geklasseerd als spambot.

Geverifieerd inloggen

Nogal wat sites eisen dat je inlogt via een Google, Facebook, Twitter of Paypal-account e.d.

Dit is niet interessant voor elke website omdat je er vanuit moet gaan dat de bezoeker een account heeft bij één van deze diensten.

Andere alternatieven

Sommige websites vragen om een eenvoudige rekensom op te lossen of ze vragen om de aap aan te duiden tussen een serie afbeeldingen. Bij andere moet je gewoon aanvinken dat je een mens bent of moet je de naam van de weekdag invullen.

Veel van die oplossingen zijn al iets beter dan captcha’s, maar je blijft wel je bonafide gebruiker lastig vallen met een probleem dat niet het zijne is.

Uiteindelijk betaal jij wél een prijs voor het gebruiken van een captcha:

  • Minder contactpogingen van potentiële klanten
  • Minder inschrijvingen op je nieuwsbrief
  • Minder bestellingen
  • Minder vertrouwen
  • Minder omzet
  • ...

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

45 bezoekers deelden gemiddeld 4.7 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon