Broodkruimelnavigatie: 11 tips om het beste kruimelpad te bemachtigen

  • Helpen de gebruikers te bepalen waar ze zijn op de website
  • Wordt gebruikt om te navigeren naar pagina's hoger in de hiërarchie
  • Gebruikers kunnen sneller aanleren hoe je website is geordend

Verkrijg jij te weinig klanten via je website?

Je hebt een mooie website, maar toch komen er te weinig klanten binnen. Misschien valt het allemaal wel mee, maar heb je het gevoel dat er meer in zit. Je kan alleen je vinger niet leggen op wat er beter kan.

Ga dan eens praten met Perita, experts in gebruiksvriendelijkheid.

  • Gratis en vrijblijvend.
  • Je krijgt onmiddellijk al wat exclusieve tips om je website te verbeteren.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.

Vrijblijvend, leerzaam en gewoon leuk.

Tips voor een goede broodkruimelnavigatie

Gebruik ze niet als primaire navigatie manier
Kruimelpaden zijn secundaire menu systemen, vergelijkbaar met sitemaps. Je primaire navigatie elementen en zelfs je zoekfunctie blijven voor gebruikers belangrijker en moeten dus visueel meer gewicht hebben.

Gebruik ze alleen wanneer ze de mens kunnen helpen
Ze zijn er in de eerste plaats voor de gebruiker. Een broodkruimelnavigatie is ook goed voor je vindbaarheid in Google, maar maak er geen gebruik van wanneer je alleen maar linkjes met goede interne ankerteksten wil toevoegen.

Plaats ze onder de topnavigatie of onder de titel van je webpagina
Dat is de plek waar ze meestal staan. Plaats ze in geen geval bovenaan de webpagina. Je zou ze dan te belangrijk maken. Belangrijker dan je topnavigatie en dat wil je niet.

Eerste menu element is ‘Home’
Op sommige websites wordt de broodkruimel voorafgegaan door een ‘Je bent hier’. Dat is niet nodig. Ook zonder dit zinnetjes begrijpen de meeste mensen wel de bedoeling van een broodkruimelnavigatie.

Sommige websites vervangen Home door het domein van de website. Ook dit kan je beter niet doen.

Maak ze niet te groot
Kruimelpaden mogen niet de pagina domineren, gebruik een tekengrootte die kleiner is dan die van het navigatiemenu, de titel van de pagina of eventueel zelfs de broodtekst.

Hou er wel rekening mee, dat deze nog steeds vlot lees- en klikbaar is.

Gebruik een duidelijke scheidingsteken
Het meest gebruikte is het groter dan teken (>), maar valabele alternatieven zijn o.a. pijltjes en »

Gebruik beter geen...

  • slash (/)
  • backslash (\)
  • een dubbelepunt (:)
  • of een streepje (|)

...omdat niet alle mensen dan de betekenis goed begrijpen van je broodkruimel.

Ook de artiesten mogen loos gaan en een broodkruimel eventueel grafisch uitbeelden zoals Coolspotters bijvoorbeeld heeft gedaan:

Grafische broodkruimel van Coolspotters

Jammer wel dat het Home menu-item ontbreekt.

Klikbaar
De verschillende menu items in het broodkruimel moeten klikbaar zijn.

Klikbaar, behalve het laatste item
Het laatste menu item (=de actuele pagina) in je kruimelpad mag niet klikbaar zijn. Zet deze ook maar in het vet.

Gebruik ze niet op je homepagina
Een broodkruimel die enkel en alleen een Home-linkje bevat is dubbelop t.o.v. de Home-link die al in je belangrijkste navigatiemenu hoort te staan.

Gebruik kruimelpaden consistent
Wanneer je er gebruik van maakt, gebruik ze dan op alle pagina’s (behalve de homepagina). Dit zorgt ervoor dat mensen sneller begrijpen hoe je website gestructureerd is.

Gebruik ze niet op zeer kleine websites van enkele pagina’s groot
De toegevoegde waarde is op deze websites klein. Navigeren is daar immers al eenvoudig (of zou dit moeten zijn) en een mentaal beeld vormen zonder broodkruimel lukt daar doorgaans ook wel goed.

Enkele Voorbeelden

Broodkruimel van BP
BP doet het zo slecht nog niet, maar kunnen beter het huisje vervangen door een tekstuele Home.

Broodkruimel van Carrefour
Idem dito voor Carrefour. Ook minder goed uitgewerkt: zij geven de afzonderlijke menu-items weer als een soort van knoppen. Ook is er geen verschil tussen de huidige pagina en de hiërarchisch hogere pagina.

Broodkruimel van 1800flowers
1-800-Flowers.com gebruikt een einde paragraaf teken (») als scheidingsteken en dat mag.

Broodkruimel van Target
Target gebruikt dan weer als scheidingsteken een slash en dat is een minder goed idee.

Broodkruimel van Coco Chanel
Met de broodkruimel van Coco Chanel zijn veel dingen niet in orde:

  • Contrast tussen voorgrond en achtergrond is laag en is hierdoor amper leesbaar
  • Het lettertype is te klein
  • Geen verschil tussen de huidige pagina en hiërarchisch hoger gelegen pagina
  • ...

Broodkruimel van het Laatste Nieuws
Het Laatste Nieuws gebruikt geen Home en laat niet zien wat de huidige pagina is.

Broodkruimel van McDonald's
McDonald’s had het bijna goed. Helaas hebben ze het beter ingeburgerde Home vervangen door Startpagina.

Broodkruimel van Proximus
Ook Proximus maakt een gelijkaardig foutje. Zij vervingen Home door hun bedrijfsnaam. Ze zijn dan ook al zo onbekend.

Broodkruimel van Perita
Zo kan het dus ook. De perfectie benaderen is niet zo moeilijk.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Megafoon