Bezoekers komen 5 dingen doen op je website

Bezoekers komen 5 dingen doen op je website

  • Toptaken kennen, is beter inspelen op de noden van je bezoekers.
  • Iets meer dan de helft van je bezoekers komt dezelfde 4 à 6 toptaken uitvoeren.
  • Niet elke website heeft dezelfde toptaken.
Wegwijzerboom

Niet veronderstellen, wel weten

Wat zijn toptaken?

Wat zijn toptaken?

Toptaken zijn de belangrijkste taken welke bezoekers op je website komen doen:

  • Prijsinformatie opvragen
  • Je openingsuren even checken
  • Je telefoonnummer of adres noteren
  • Iets bestellen uit een bepaalde categorie producten
  • Bekijken of de ‘new arrivals’ (=nieuwe producten, vooral in gebruik bij kledingwinkels) zijn gearriveerd
  • ...

Elke website heeft zijn eigen toptaken. Het kan best dat 2 bedrijven dezelfde dienstverlening of producten hebben en toch andere toptaken hebben.

Iets meer dan de helft van je bezoekers komt dezelfde 4 à 6 toptaken uitvoeren.

Is het belangrijk dat je deze toptaken kent?

Is het belangrijk dat je deze toptaken kent?

Ja, omdat je dan beter kan inspelen op de noden en wensen van je bezoekers. De toptaken moeten prioriteit krijgen op je website en dat kan je bekomen door de volgende zaken te doen:

  • Je belangrijkste navigatiemenu zou de toptaken moeten bevatten
  • Gebruik een call to action om de moeder van alle toptaken de meeste aandacht te geven
  • Informatie bovenaan krijgt meer aandacht dan informatie onderaan. Informatie over de toptaken staat dus bovenaan

Let wel op en ga niet mee in de hype door enkel in te spelen op toptaken. De andere helft van je bezoekers die niet de toptaken komen uitvoeren, moeten ook hun ding kunnen doen. Alleen moet je deze groep wat minder prioriteit geven.

Hoe kan je deze toptaken achterhalen?

Hoe kan je deze toptaken achterhalen?

Dat is niet altijd even eenvoudig en je zal verschillende strategieën moeten ontwikkelen.

Kijken naar de verkoopcijfers per categorie

Dit kan absoluut een indicatie zijn, maar niet alles is meetbaar in verkoopcijfers.

Wat als de absolute toptaak van je bezoekers nu het vinden van je telefoonnummer is bijvoorbeeld?
Wat als een potentieel topproduct geen of te weinig aandacht krijgt op je website waardoor het niet verkoopt?

Bijhouden waarom de mensen bellen, mailen of langskomen

Ook dit kan zeker helpen, maar ze vertellen niet het volledige verhaal. Misschien bellen ze wel nooit om je e-mailadres te bekomen, gewoon omdat je dit nu eenmaal keurig hebt gecommuniceerd op je website.

Is het daarom onbelangrijk?

Logbestanden bekijken van analyse programma’s zoals Google Analytics

Moet je zeker doen, maar wel opletten voor misleiding. Immers omdat jijzelf bepaalde informatie prioriteit heeft gegeven kan het zijn dat je bezoekers deze ongewild veel bezochten.

Misschien was een blogartikel wel een grote hit via sociale media en verkreeg je tijdelijk enorm veel bezoekers op deze pagina.

Populair is dus niet noodzakelijk hetzelfde dan datgene wat de mensen willen doen.

Online vragen en meten wat mensen komen doen

Zeer efficiënt, maar mensen zeggen niet altijd wat ze komen doen. Ze zeggen pakweg ‘gezonde dingen eten’ terwijl ze wel vooral denken aan lekkere maar vetrijke rotzooi binnenspelen.

Mensen zijn niet altijd even eerlijk in het beantwoorden van online enquêtes.

Toch is het één van de beste manieren om de toptaken van je bezoekers te achterhalen.

Bekijk ook:

Blijven meten is de boodschap

Blijven meten is de boodschap

Wanneer je weet wat de toptaken zijn en deze netjes hebt verwerkt op je website, dan ben je niet klaar voor de eeuwigheid.

Toptaken kunnen veranderen in de loop der tijd.

Sommige bedrijven voeren elke 6 maanden een nieuwe toptakenanalyse uit. Uiteraard is dit ook afhankelijk van het beschikbare budget en noodzakelijkheid.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

74 bezoekers deelden gemiddeld 4.7 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon