Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

Bezoekers komen 5 dingen doen op je website

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Toptaken kennen = beter inspelen op de noden van je bezoekers
  • Iets meer dan de helft van je bezoekers komt dezelfde 4 à 6 toptaken uitvoeren
  • Niet elke website heeft dezelfde toptaken
  • Toptaken zijn niet statisch en kunnen veranderen in de loop der tijd

Wat zijn toptaken?

Toptaken zijn de belangrijkste taken welke bezoekers op je website komen doen:

  • Prijsinformatie opvragen
  • Je openingsuren even checken
  • Je telefoonnummer of adres noteren
  • Iets bestellen uit een bepaalde categorie producten
  • Bekijken of de ‘new arrivals’ (=nieuwe producten, vooral in gebruik bij kledingwinkels) zijn gearriveerd
  • ...

Elke website heeft zijn eigen toptaken. Het kan best dat 2 bedrijven dezelfde dienstverlening of producten hebben en toch andere toptaken hebben.

Iets meer dan de helft van je bezoekers komt dezelfde 4 à 6 toptaken uitvoeren.

Waarom zijn toptaken belangrijk?

Omdat je dan beter kan inspelen op de noden en wensen van je bezoekers. De toptaken moeten prioriteit krijgen op je website en dat kan je bekomen door de volgende zaken te doen:

  • Je belangrijkste navigatiemenu zou de toptaken moeten bevatten
  • Gebruik een call to action om de moeder van alle toptaken de meeste aandacht te geven
  • Informatie bovenaan krijgt meer aandacht dan informatie onderaan. Informatie over de toptaken staat dus bovenaan

Let wel op en ga niet mee in de hype door enkel in te spelen op toptaken. De andere helft van je bezoekers die niet de toptaken komen uitvoeren, moeten ook hun ding kunnen doen. Alleen moet je deze groep wat minder prioriteit geven.

Ontdek wat mensen op je website doen

Verkrijg 3 waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Exclusieve persoonlijke tips.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Gratis en vrijblijvend.

Dit is de start van een fantastisch avontuur.

Hoe kan je deze toptaken achterhalen?

Dat is niet altijd even eenvoudig en je zal verschillende strategieën moeten ontwikkelen.

Kijken naar de verkoopcijfers per categorie
Dit kan absoluut een indicatie zijn, maar niet alles is meetbaar in verkoopcijfers.
Wat als de absolute toptaak van je bezoekers nu het vinden van je telefoonnummer is bijvoorbeeld?
Wat als een potentieel topproduct geen of te weinig aandacht krijgt op je website waardoor het niet verkoopt?

Even bijhouden waarom de mensen bellen, mailen of langskomen
Ook dit kan zeker helpen, maar ze vertellen niet het volledige verhaal. Misschien bellen ze wel nooit om je e-mailadres te bekomen, gewoon omdat je dit nu eenmaal keurig hebt gecommuniceerd op je website.

Is het daarom onbelangrijk?

Logbestanden bekijken van analyse programma’s zoals Google Analytics
Moet je zeker doen, maar wel opletten voor misleiding. Immers omdat jijzelf bepaalde informatie prioriteit heeft gegeven kan het zijn dat je bezoekers deze ongewild veel bezochten. Misschien was een blogartikel wel een grote hit via sociale media en verkreeg je tijdelijk enorm veel bezoekers op deze pagina.

Populair is dus niet noodzakelijk hetzelfde dan datgene wat de mensen willen doen.

Online vragen en meten wat mensen komen doen
Zeer efficiënt, maar mensen zeggen niet altijd wat ze komen doen. Ze zeggen pakweg ‘gezonde dingen eten’ terwijl ze wel vooral denken aan lekkere maar vetrijke rotzooi binnenspelen. Mensen zijn niet altijd even eerlijk in het beantwoorden van online enquêtes.

Blijven meten is de boodschap

Wanneer je weet wat de toptaken zijn en deze netjes hebt verwerkt op je website, dan ben je niet klaar voor de eeuwigheid. Immers toptaken kunnen veranderen in de loop der tijd. Sommige bedrijven voeren elke 6 maanden een nieuwe toptaken-analyse uit.

Uiteraard is dit ook afhankelijk van het beschikbare budget en noodzakelijkheid.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord