7 tips om je website menu gebruiksvriendelijk te maken
7 tips om je website menu gebruiksvriendelijk te maken
- Wordt gebruikt om te navigeren en te ontdekken waar jij in handelt.
- Gebruik een horizontaal menu bovenaan voor je belangrijkste navigatie.
- Een slim navigatiemenu is ook goed voor je vindbaarheid in Google.

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken
... > Navigatie > ...
Wat is een website menu?
Wat is een website menu?
Dit is een lijst van opties die bezoekers kunnen selecteren om te navigeren op de website. Deze is doorgaans zichtbaar op heel de website op een vaste plaats (bovenaan, links, rechts of onderaan de webpagina's in je footer).
Voordelen van een website menu
Voordelen van een website menu
- Zelf uitleggend. Mensen die je website niet kennen, kunnen vlug overzien wat de mogelijkheden zijn. Je kan er o.a. razendsnel met communiceren in welke diensten of goederen jij handelt.
- Doen vooral een beroep op het herkenningsgeheugen van de mens en minder op zijn herinneringscapaciteiten. Herkennen werkt sneller en meer accuraat dan herinneren, en menu’s buiten dit feit goed uit.
- Vereisen weinig motorische handelingen. Doorgaans gebruik je een vinger of muis om een item te selecteren, daarna volstaat een tik of klik.
- De gebruiker kan niet veel fouten maken, behalve dan een foute menukeuze maken.
- Verbeteren de vindbaarheid in Google, indien goed toegepast.
7 tips voor een perfect website menu
7 tips voor een perfect website menu
1. Gebruik geen vage termen
En wat doen bijna alle bedrijven en organisaties? Vaag zijn. Ze gebruiken graag termen zoals:
- Diensten
- Producten
- Services
- Oplossingen
- …
Beter kan je laten zien wat je concreet doet. Hiermee speel je veel beter in op wat mensen komen doen en verlaten ze minder snel de website.
Door minder vaag te zijn, zal Google je ook belonen met een betere vindbaarheid voor je effectieve diensten.
Bekijk ook:
Gebruik ook geen jargon. Pakweg ‘Usability Expert Review’ laat bij veel bezoekers van deze website geen lichtje branden. Bij Expert Advies lukt het al een stuk beter.
2. Beperk het aantal items
Het heeft niets met het korte termijn geheugen te maken, zoals je hier en daar wel eens kan lezen, wel met de keuzeparadox. Mensen willen graag veel keuzes, maar wanneer ze deze dan krijgen, dan kiezen ze dikwijls niets.
Wanneer je toch veel menu items hebt, doe dan het volgende:
- Schrap de items die niet echt noodzakelijk zijn.
- Groepeer items samen in logische categorieën met een duidelijke betekenis.
- Splits menu’s en verdeel je items.
3. Plaats je termen op de juiste plaats
Afhankelijk van de context en het doel kan je menu items op verschillende manieren sorteren:
Prioriteit. Wat vooraan in het menu staat, wordt doorgaans meer aangeklikt. Ook het laatste item geniet bijzondere aandacht.
Maak hier dankbaar gebruik van. En neen, je ‘Over Ons’ pagina is geen topprioriteit en zet je niet vooraan.
Verwachting. Het loont zeker de moeite om menu items daar te plaatsen waar de gebruikers ze verwachten. Dat verlaagt immers gevoelig de leercurve.
Het is de facto een standaard om ‘Home’ vooraan en ‘Contact’ achteraan in je hoofdmenu te zetten. Het minder belangrijke ‘Algemene voorwaarden’ en ‘Privacybeleid’ zet je dan weer onderaan in een footer menu.
Conventioneel. Sommige dingen kan je op een conventionele manier sorteren, bv. maanden, dagen, leeftijdsgroepen, kleding maten.
Gebruiksfrequentie. Wanneer efficiëntie je grootste zorg is, zet dan het meest gebruikte item vooraan.
Sequentie. Bij sommige zaken kan je vaststellen dat er een aantal stappen moeten uitgevoerd worden in een logische volgorde. De eerste stap zet je dan vooraan in het menu, de laatste achteraan.
Categorisch. Dingen die bij elkaar horen kan je beter bij elkaar zetten. Dat maakt het zoeken eenvoudiger.
Alfabetisch. Sommige dingen kan je beter gewoon alfabetisch sorteren.
4. Zet je belangrijkste navigatiemenu op de juiste plek
De juiste plaats hangt een beetje van de context af.
Type website (weblog, webshop, bedrijfswebsite, …), belangrijkheid van de taken, aantal menucategorieën, de aanwezigheid van andere menu’s e.a. zaken bepalen wat de juiste plaats is.
Je belangrijkste menu zet je best bovenaan in een horizontale vorm. Soms heb je te veel categorieën en zal je moeten uitwijken naar een verticaal menu aan de linker- of rechterkant.
Probeer dit te vermijden, immers ze nemen veel plaats in ten koste van de inhoud van je webpagina.
Voor je naar de zijkant zou uitwijken, bekijk eens of je geen secundair (ook bekend als facility, meta of service menu) horizontaal menu bovenaan kan gebruiken.
Zo’n secundair menu wordt doorgaans minder opvallende aangeboden in een kleiner lettertype.

Gazet van Antwerpen maakt gretig gebruik van een facility menu
Veelal wordt het gebruikt om in te loggen, een taalkeuze te maken, kan je er soms een linkje naar een FAQ (veel gestelde vragen) of Vacatures terugvinden. Sommige plaatsen daar ook hun ‘Over ons’ en ‘Contact’.
5. Zorg dat je menu voldoende verschilt van je inhoud
Je menu moet op een niet storende manier opvallen, zodat het effectief kan gebruikt worden.
Je kan hiervoor spelen met kleur, menu balken, tekengrootte, lettertype e.a. zaken.
6. Gebruik niet enkel iconen
Goede iconen hebben een waarde, ze kunnen het leerproces versnellen of het kan gewoon de website meer aangenaam maken om te gebruiken.
Iconen niet vergezellen van een tekstlabel is doorgaans geen goed idee. Het icoon is misschien duidelijk voor jou, maar daarom nog niet voor iemand anders. Ook kan het gebeuren dat ze je icoon niet eens herkennen als een menu item, waardoor ze er niet op klikken.
Voorbeelden:
- Een huisje ter vervanging van het label ‘Home’.
- Een hamburger menu (3 horizontale streepjes) om aan te geven dat er een menu onder zit. Op een desktop compleet overbodig, op een website geschikt voor mobieltjes kan je het weer beter vervangen door het label ‘Menu’.
7. Gebruik geen dropdown menu
Dit is een menu dat openklapt wanneer je op een item klikt.

Niet alleen gebruikt Apple een minder gebruikelijk icoon voor zijn winkelkarretje, ook hebben ze een dropdown menu
Dit type menu kan je beter niet gebruiken.
O.a. deze mensen ervaren er veel problemen mee:
- Mensen met een motorische beperking.
- Gebruikers die niet zo handig zijn met computers in het algemeen.
- Bezoekers die geen muis maar bv. een trackbal, een touchpad of gewoon hun mobiel gebruiken
- …
Je kan bijvoorbeeld beter het item laten linken naar een aparte keuzepagina.
Bonustip: Wat is de beste plek voor vaak gebruikte menu-items?
Bonustip: Wat is de beste plek voor vaak gebruikte menu-items?
Home
Plaats dit als eerste element in je hoofdnavigatie.
Weglaten is nog altijd geen optie. Veelal kan je wel naar de homepagina terugkeren door op je logo/bedrijfsnaam te klikken, maar nog steeds veel mensen weten dit niet.
Home schrappen omdat je al een Home in je broodkruimelnavigatie hebt, is ook geen goed idee. Daar valt het immers minder op, de bezoekers die de eerste keer langskomen gaan er dikwijls gewoon overkijken.
Over mij / Over ons
Voorlaatste item in je hoofdnavigatie. Wanneer je bedrijf een nationale bekendheid heeft of je hebt doodeenvoudig te weinig plek, dan kan je het verhuizen naar een footer of secundair menu.
Contact
Als laatste element in je hoofdnavigatie en dit mag je herhalen in een footermenu.
Je contactpagina is meer dan alleen maar een pagina om je te contacteren. Mensen gebruiken het ook om te zien waar het bedrijf gelegen is, wat je openingsuren zijn of je wel een BTW nummer (of in Nederland een KVK-nummer) hebt.
Algemene voorwaarden, Privacybeleid, Disclaimer
Deze plaats je gewoon in je footer.
FAQ
Kan je meestal beter niet hebben, maar wanneer je echt denkt dat het moet, plaats het in je footer.
Blog
In je footer. Beter kan je daar de laatste 4 of 5 artikelen laten zien en een linkje naar al je artikelen.
Uitzonderlijk kan Blog wel in je hoofdnavigatie, maar alleen wanneer dit een toptaak is (o.a. bedrijven die een adviserende rol hebben en veel informatieve artikelen verstrekken zoals Perita).
Portfolio
In je hoofdmenu.
Tarieven en Prijzen
In je hoofdmenu.
Referenties
Plaats je niet in een navigatiemenu. Laat enkele referenties concreet op strategische webpagina’s zien. Aldaar kan je wel een linkje voorzien naar een aparte pagina met al je referenties.
Nieuwsbrief
Zou geen menu item mogen zijn, nergens. Wel kan je linken naar je nieuwsbrief via een call to action (een opvallende knop) of een gewoon hyperlinkje.
Edwin Waelbers
Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.
Deel dit artikel
Beoordeel dit artikel
Bekijk ook
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
Elke maand een extra tip in je bus
- Mis geen enkel artikel meer.
- Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
- Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
