Logo en bedrijfsnaam van Perita

Maak klanten van bezoekers via research en feiten

21 tips voor het opstellen van enquêtes

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Wanneer het echt belangrijk is: laat de enquête ontwerpen door een professional
  • Foute enquêtes zorgen voor foute antwoorden en dus foute conclusies
  • Stel nooit vragen zoals: Vind je de website gebruiksvriendelijk?

Ontdek wat mensen op je website doen

Verkrijg 3 waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Exclusieve persoonlijke tips.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Gratis en vrijblijvend.

Dit is de start van een fantastisch avontuur.

11. Stel per vraag excact één vraag

Het is geen politiek interview. Stel geen vragen in de vraag of naast de vraag. Hou het simpel en breng mensen niet in de war.

12. Gebruik het vet attribuut om sleutelwoorden te laten oplichten

Het zal de leesbaarheid en duidelijkheid verhogen.

13. Groepeer vragen die bij elkaar horen

Vragen refereren op die manier naar elkaar en zo kunnen de gebruikers hun aandacht beter focussen.

14. Wijzig de volgorde van de vragen in elke afzonderlijke enquête

Het voorkomt eventuele subjectiviteit van de enquête.

15. Vermijd het 'Niet van toepassing' antwoord

Als dit niet van toepassing is, waarom vraag je er dan naar? Zorg m.a.w. dat je vragen bijna altijd van toepassing zijn.

16. Peilen naar houding, motivaties, opinies e.d.

Bij vragen die peilen naar houding, motivaties, opinies e.d. rangschik de antwoorden in oplopende of aflopende volgorde.

Voorbeeld:

Niet goedGoed

Wat vind je van het concept achter de website XYZ?

O Slecht
O Zeer goed
O Geen mening
O Goed
O Zeer slecht

Wat vind je van het concept achter de website XYZ?

O Zeer slecht
O Slecht
O Geen mening
O Goed
O Zeer goed

Wijzig deze volgorde bij elke vraag, zodat afwisselend het eerste antwoord positief of negatief is.

Dit om te voorkomen dat we gebruikers een bepaalde richting sturen en om de objectiviteit te verhogen. Mensen hebben nu eenmaal de neiging het eerste, en in het bijzonder het allereerste, mogelijke ‘goede’ antwoord aan te duiden en de volgende antwoorden met verminderde aandacht (of zelfs niet meer) te bekijken.

Wees voorzichtig met opinies te vragen over onderwerpen waar de gebruiker niet gekwalificeerd voor is. Vraag een gemiddelde mens dus bijvoorbeeld nooit:

  • Wat vind je van de nieuwe neurologische aanpak van dokter Barnard?
  • Wat is jouw mening over de F/A-18F Super Hornet?
  • Is de nieuwe privacywet een goede zaak?
  • Wat denk jij over de gebruiksvriendelijkheid van het contactscherm?

Stel zo'n vragen enkel wanneer de bezoekers tot een bepaald vakgebied horen.

17. Zelfevaluerende vragen

In zelfevaluerende vragen zoals over tikvaardigheden, scholingsgraad of computerervaring, rangschik de antwoorden van het minst goede naar het beste niveau. Dit om te vermijden dat ze hun evaluatie overwaarderen.

Voorbeeld:

Niet goedGoed

Hoe goed kan u overweg met een toetsenbord?

O Fantastisch
O Goed
O Dat gaat wel
O Niet zo goed
O Ronduit slecht

Hoe goed kan u overweg met een toetsenbord?

O Ronduit slecht
O Niet zo goed
O Dat gaat wel
O Goed
O Fantastisch

18. Gebruik geen rangen

Geef geen ‘rangen’ mee in de antwoorden, wederom om overwaardering te verkomen.

Voorbeeld:

Minder goedBeter

Wat is uw ervaringsgraad in uw huidige functie?

O Onervaren (minder dan 1 jaar)
O Ervaren (1 tot 3 jaar)
O Expert (meer dan 3 jaar)

Wat is uw ervaringsgraad in uw huidige functie?

O Minder dan 1 jaar
O 1 tot 3 jaar
O Meer dan 3 jaar

19. Gebruik neutrale vragen

Stel neutrale vragen, dit om te vermijden de gebruikers een bepaalde richting in te sturen.

Voorbeeld:

Niet neutraalNeutraal
Wat vind jij van de veel te duur betaalde, nogal dwaze naam van het bedrijf?Wat vind jij van de naam van het bedrijf?

Doe dus niet zoals de VRT ooit heeft gedaan:

Ze suggereren immers in hun vraagstelling dat mensen welke 's nachts op vakantie vertrekken onveilig bezig zijn. Een significant deel van de mensen zal bewust of onbewust niet willen toegeven dat ze onveilig bezig zijn en dus jokken.

20. Gebruik mutuele exclusieve antwoorden

Voorbeeld:

Niet goedGoed

Hoelang gebruik jij de website al?

O 1-3 maanden
O 3-6 maanden

Hoelang gebruik jij de website al?

O 1-3 maanden
O 4-6 maanden

Wanneer we naar de linkerkolom kijken, wat moet de gebruiker invullen wanneer zijn antwoord 3 is?

21. Gebruik exhaustieve antwoorden

Voorbeeld:

Niet goedGoed

Hoeveel browsers gebruik je?

O Eén
O Twee
O Drie

Hoeveel browsers gebruik je?

O Eén
O Twee
O Drie
O Vier of meer

Zorg er dus voor dat de laatste of hoogste keuze niet “Drie” is zoals in de linkerkolom, wanneer sommige mensen mogelijk “Vier of meer" willen invullen.

Wil je meer weten over het opstellen van enquêtes?

Perita raadt de volgende boeken aan:

Edwin Waelbers

Ik ben een usability engineer en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.
Edwin Waelbers, CEO van Perita

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord

Heb je een vraag? Stuur mij dan gewoon een berichtje.

Binnen de 24 uur krijg jij antwoord