Logo en bedrijfsnaam van Perita

13 redenen waarom je geen carrousel of slider mag gebruiken

Niet twijfelen, gewoon doen

  • Mensen klikken weinig op een carrousel en indien toch dan vooral op de eerste slide die ze zien.
  • De meeste bezoekers zien je carrousel niet eens. Dat heet bannerblindheid.
  • Carrousels hebben bijna altijd een negatieve invloed op je omzet

Wat is een carrousel?

Een carrousel of een slider is een soort banner die meerdere afbeeldingen of boodschappen na elkaar kan laten zien. Sommige carrousels laten elke paar seconden een nieuwe afbeelding zien, bij anderen bepaalt de gebruiker of er een nieuwe afbeelding komt. Ook een combinatie van deze 2 mogelijkheden komt voor in het wild.

Meestal wil men dat de gebruiker erop klikt, waarna hij naar een andere pagina wordt gestuurd. Ook bestaan er carrousels die niet-klikbaar zijn.

Voorbeeld van een carrousel:

Waarom kan je carrousels beter niet gebruiken?

Daar zijn allerlei redenen voor:

1. In de eerste plaats hebben ze meestal een negatieve invloed op je online omzet.

2. Ze lijken doorgaans op reclamebanners, waardoor mensen ze gewoon negeren. Bannerblindheid dus. Dit wordt nog versterkt wanneer de carrousel beweegt.

3. Mensen klikken er weinig op en indien ze het toch doen, dan vooral enkel op de eerste slide die ze zien.

4. Nefast voor de toegankelijkheid. Blinden, slechtzienden, mensen met een motorisch probleem, maar ook bezoekers die niet zo handig zijn met computers in het algemeen ondervinden grote moeilijkheden met ze waar te nemen en te bedienen.

5. Vreemdelingen die de taal nog niet goed machtig zijn of gewoon mensen met een mindere geletterdheid krijgen (bij automatische carrousels) te weinig tijd om de inhoud te lezen.

6. Mensen behouden graag de controle en hebben niet graag dat er dingen bewegen op een website buiten hun wil om.

7. Zelfs bij mensen van goede wil die één na één de slides van je automatische carrousel willen bekijken, zal je ergernis kweken. Het duurt immers een eeuwigheid voor alle  boodschappen verschijnen.

8. Te veel boodschappen zorgen voor keuzestress waardoor mensen net minder kiezen.

9. Ook al zullen de meeste mensen de bewegende carrousel straal negeren, toch zal de animatie ze afleiden tijdens het lezen van de doorgaans veel belangrijkere inhoud onder de carrousel.

10. De webpagina wordt minder snel geladen.

11. Ze nemen doorgaans veel plaats in, waardoor de veel belangrijkere inhoud naar onder wordt geduwd.

12. Zien er dikwijls niet goed uit op mobiele apparaten.

13. Kunnen negatief zijn voor je vindbaarheid in Google.

Zin in een proefritje?

Verkrijg 3 persoonlijke waardevolle tips om je website onweerstaanbaar klantvriendelijk te maken.

  • Geen advies dat iedereen krijgt, maar maatwerk. Perita bezoekt je website echt.
  • Je kijk op je website zal drastisch veranderen.
  • Snelle reactie gegarandeerd.

Gratis en vrijblijvend

Waarom zijn carrousels dan toch zo populair?

Ook al zijn er enorm veel redenen om carrousels niet te gebruiken, je ziet ze echt veel. En daar zijn ook weer allerlei oorzaken voor.

Minder saai
Je website oogt minder saai en krijgt er een moderne look door. Maar wat heb je het liefste? Een moderne look of meer bestellingen en omzet?

Marketing en senior management vinden ze gewoon mooi
Als zij de enige gebruikers van de website zijn, vooral doen dan. Helaas is dit zelden het geval.

Men wil veel producten of diensten onder de aandacht brengen
Als je al de aandacht weet te vangen, dan toch maar met de eerste slide. Op de andere klikken ze niet. Bovendien wanneer je te veel keuze zit aan te bieden, dan kiezen mensen minder.

Compromissen sluiten tussen verschillende departementen
Veel bedrijven hebben verschillende departementen en allemaal willen ze op de homepagina staan. Met een slider kan dat ogenschijnlijk. Helaas is een website niet gemaakt om departementen te plezieren, die is er voor je potentiële en bestaande klanten.

Andere en grote bedrijven doen het ook
Wat absoluut geen garantie is voor de juiste aanpak. Ook grote bedrijven met een reputatie op het vlak van gebruiksvriendelijkheid zondigen regelmatig.

Hoe je carrousel vervangen?

  • Met datgene wat je bezoekers willen. Kijk je gegevens in Google Analytics na, meet met welke zoekwoorden mensen op je website vooral terechtkomen, bestudeer ook wat ze invoeren op je eigen zoekfunctie, voer een toptaken analyse uit, ...
  • Neem je (online) verkoopcijfers erbij en kijk na welke producten of diensten het best worden verkocht. Dat mag een specifiek product zijn, maar je mag ook een categorie gebruiken.
  • Geef een nieuw product extra aandacht. Of net eentje waar je te veel van hebt liggen in je magazijn.
  • Geef aandacht aan een seminarie waar nog enkele plaatsen beschikbaar voor zijn.
  • ...

De mogelijkheden zijn eindeloos.

De presentatie zelf doe je eenvoudig met een niet overdreven grote statische afbeelding en boodschap:

  • Voorzie het van een duidelijke en concrete titel. Wees niet vaag en gebruik geen marketing mumbo jumbo.
  • Afbeelding van het product. Indien mogelijk terwijl mensen het gebruiken. Gebruik je fantasie een beetje, dat mag ook een foto zijn van jezelf zijn waar jij een seminarie geeft in een gevulde zaal.
  • 3 à 4 bullet points met voordelen VOOR de klant. Dus geen kenmerken of voordelen van het product of dienst.
  • Een opvallende knop of een gewone link welke de gebruiker naar een detail- of bestelpagina brengt. Voorzie deze knop van een kort onderschrift om de bezoeker nét dat extra zetje te geven of pakweg gerust te stellen.
  • Prijs informatie mag. Zeker wanneer het een koopje is.

Natuurlijk mag je ook meerdere statische afbeeldingen/boodschappen laten zien. Hou er wel rekening mee dat te veel keuze zorgt voor weinig kiezen.

Saai allemaal? Misschien. Maar je zal wél meer omzet behalen. Da’s belangrijker dan een ‘Oh wat mooi’ scoren.

Deel dit artikel

Twitter
LinkedIn
Facebook
Google+

Beoordeel dit artikel

bezoekers deelden gemiddeld sterren uit

As you found this post useful...

Follow us on social media!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Elke week een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Unieke promoties.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.
Megafoon

Stop je omzetverlies

Bestel een Expert Advies rapport

  • Bezoekers worden gemakkelijker klant
  • Klanten geven meer uit per bezoek
  • Mensen komen sneller en meer terug naar je website
  • Bezoekers delen je website meer met vrienden en collega's

Niet twijfelen, gewoon doen

Grafiek met balken en pijltje die aangeven dat de omzet stijgt