13 redenen waarom je geen carrousel mag gebruiken

13 redenen waarom je geen carrousel mag gebruiken

  • Mensen klikken weinig op een carrousel en indien toch dan vooral op de eerste slide die ze zien.
  • De meeste bezoekers zien je carrousel niet eens (bannerblindheid).
  • Hebben bijna altijd een negatieve invloed op je omzet.
Cover van het e-book 'Mindf*ck de bezoekers van je website'

Verhoog je omzet, leer hoe mensen denken

Wat is een carrousel?

Wat is een carrousel?

Een carrousel of een slider is een soort banner die meerdere afbeeldingen of boodschappen na elkaar kan laten zien. Sommige carrousels laten elke paar seconden een nieuwe afbeelding zien, bij anderen bepaalt de gebruiker of er een nieuwe afbeelding komt. Ook een combinatie van deze 2 mogelijkheden komt voor in het wild.

Meestal wil men dat de gebruiker erop klikt, waarna hij naar een andere pagina wordt gestuurd. Ook bestaan er carrousels die niet-klikbaar zijn.

Voorbeeld:

Zakenvrouw
Een groep mensen die overdreven gelukkig is
Een clichégroep van zakenmensen in pak
2 zakenmannen

Waarom kan je carrousels beter niet gebruiken?

Waarom kan je carrousels beter niet gebruiken?

Daar zijn allerlei redenen voor:

1. In de eerste plaats hebben ze meestal een negatieve invloed op je online omzet.

2. Ze lijken doorgaans op reclamebanners, waardoor mensen ze gewoon negeren. Bannerblindheid dus. Dit wordt nog versterkt wanneer de carrousel beweegt.

3. Mensen klikken er weinig op en indien ze het toch doen, dan vooral enkel op de eerste slide die ze zien.

4. Nefast voor de toegankelijkheid. Blinden, slechtzienden, mensen met een motorisch probleem, maar ook bezoekers die niet zo handig zijn met computers in het algemeen ondervinden grote moeilijkheden met ze waar te nemen en te bedienen.

5. Vreemdelingen die de taal nog niet goed machtig zijn of gewoon mensen met een mindere geletterdheid krijgen (bij automatische carrousels) te weinig tijd om de inhoud te lezen.

6. Mensen behouden graag de controle en hebben niet graag dat er dingen bewegen op een website buiten hun wil om.

7. Zelfs bij mensen van goede wil die één na één de slides van je automatische carrousel willen bekijken, zal je ergernis kweken. Het duurt immers een eeuwigheid voor alle  boodschappen verschijnen.

8. Te veel boodschappen zorgen voor keuzestress waardoor mensen net minder kiezen.

9. Ook al zullen de meeste mensen de bewegende carrousel straal negeren, toch zal de animatie ze afleiden tijdens het lezen van de doorgaans veel belangrijkere inhoud onder de carrousel.

10. De webpagina wordt minder snel geladen.

11. Ze nemen doorgaans veel plaats in, waardoor de veel belangrijkere inhoud naar onder wordt geduwd.

12. Zien er dikwijls niet goed uit op mobiele apparaten.

13. Kunnen negatief zijn voor je vindbaarheid in Google.

Waarom zijn carrousels dan toch zo populair?

Waarom zijn carrousels dan toch zo populair?

Ook al zijn er enorm veel redenen om carrousels niet te gebruiken, je ziet ze echt veel. En daar zijn ook weer allerlei oorzaken voor.

Minder saai

Je website oogt minder saai en krijgt er een moderne look door. Maar wat heb je het liefste? Een moderne look of meer bestellingen en omzet?

Marketing en senior management vinden ze gewoon mooi

Als zij de enige gebruikers van de website zijn, vooral doen dan. Helaas is dit zelden het geval.

Men wil veel producten of diensten onder de aandacht brengen

Als je al de aandacht weet te vangen, dan toch maar met de eerste slide. Op de andere klikken ze niet. Bovendien wanneer je te veel keuze zit aan te bieden, dan kiezen mensen minder.

Compromissen sluiten tussen verschillende departementen

Veel bedrijven hebben verschillende departementen en allemaal willen ze op de homepagina staan. Met een slider kan dat ogenschijnlijk. Helaas is een website niet gemaakt om departementen te plezieren, die is er voor je potentiële en bestaande klanten.

Andere en grote bedrijven doen het ook

Wat absoluut geen garantie is voor de juiste aanpak. Ook grote bedrijven met een reputatie op het vlak van gebruiksvriendelijkheid zondigen regelmatig.

Edwin Waelbers

Ik ben een usability professional en zaakvoerder van Perita. Ik geef al bijna 30 jaar advies over het gebruiksvriendelijk maken van o.a. websites en software.

Praat gerust even met mij, ik ben een toegankelijke mens.

Edwin Waelbers, CEO van Perita

Of bel mij op +32 (0) 15 46 06 68

Deel dit artikel

Beoordeel dit artikel

48 bezoekers deelden gemiddeld 4.8 sterren uit

Wees de eerste om dit artikel te beoordelen!

Sorry dat het artikel niet voldeed aan je verwachtingen

Laten we het beter maken!

Kan je mij vertellen wat er beter kan?

Bekijk ook

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

Elke maand een extra tip in je bus

  • Mis geen enkel artikel meer.
  • Bevat extra tips die nog niet op de website zijn verschenen.
  • Je kan je gebruiksvriendelijk uitschrijven.

Niet twijfelen, gewoon doen

Megafoon